930 x122 grota rece

laurențiu rebega

LAURENȚIU REBEGA APĂRĂ DREPTURILE STATELOR NAȚIONALE ÎN UE

Laurențiu Rebega apără drepturile statelor naționale în UE. Europarlamentarul Laurențiu Rebega analizează câteva probleme cu privire la Tratatele Uniunii Europene și la felul în care statele membre fac eforturi să își păstreze competențele naționale.

Citiți și: LAURENȚIU REBEGA ȘI VICTOR PONTA, EVENIMENT ÎN SUA

”Urmărirea penală a infracțiunilor împotriva bugetului european este de competența exclusivă a statelor membre și în acest domeniu nu există nicio autoritate a Uniunii Europene. La nivel european sunt deja mai multe instituții (Eurojust, Europol și OLAF) implicate în cazurile transfrontaliere de fraudă.

Totuși, Comisia Europeană dorește de mulți ani instituirea unui procuror european, în ciuda opoziției multor state membre. Pentru a favoriza această inițiativă, prin Tratatul de la Lisabona a fost introdus un articol nou, articolul 87, care să creeze baza legală pentru instituirea unui procuror european, iar în 2013 Comisia a adoptat o propunere de regulament în acest sens, care de atunci este în negocieri.

Citiți și: PRO ROMÂNIA, REPREZENTARE LA NIVEL INTERNAȚIONAL. ÎN ȚARĂ, PSD SE ADUNĂ LA MITING

Scopul regulamentului este instituirea unui procuror european pentru conducerea și coordonarea la nivelul Uniunii a cercetărilor și a urmăririlor penale ale infracțiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale UE. Practic, așadar, cedarea suveranității statelor membre asupra acestui domeniu, în condițiile în care statele membre sunt deja obligate tot prin tratat (articolul 325) să protejeze interesele financiare ale Uniunii Europene în același mod ca și propriile lor interese financiare naționale.

Procurorul european va schimba modul de cooperare, până acum orizontal, între autoritățile competente din statele membre, într-unul vertical, care implică cedarea suveranității statelor. Așa se explică rezistența opusă de statele membre (11 parlamente naționale au transmis Comisiei opinii care au declanșat mecanismul de control al respectării subsidiarității).

Contribuția unui astfel de organism (nou, complex, pe mai multe niveluri) la eficiența investigației și a sancționării infracțiunilor este îndoielnică. Pe de altă parte, costurile generate de crearea acestei instituții exced eventualele beneficii. În plus, avem deja instituții cu competențe în cooperare judiciară la nivel european, iar crearea unei instituții noi (prea complexă și prea costisitoare) va afecta instituțiile deja existente și lupta împotriva fraudei în general.

Faptul că proiectul se negociază de atâția ani și faptul că statele membre au fost de la început împotrivă, pe parcurs reușind să introducă în proiect tot mai multe prevederi prin care să păstreze controlul la nivel național, dovedesc că acest proiect este doar o altă încercare a Comisiei de invadare a competențelor statelor membre, de supranaționalizare și că nu corespunde voinței suverane a statelor membre.”, precizează europarlamentarul Laurențiu Rebega în analiza sa.

Parlamentul European nu este responsabil pentru conținutul acestui articol. Articolul este subvenționat din bugetul 400 al Grupului ENL.

[555x222px]KV_WinterSale_epitesti

Comentarii

Comentariiile care conțin cuvinte injurioase/jignitoare și/sau acuzații, nu vor fi publicate pe site. Mai mult decât atât, cei care încalcă aceste reguli minime, vor fi blocați pe site și nu vor mai putea accesa publicația online ePitești.ro. Vă mulțumim pentru înțelegere!

570×90 MAIA