Donaris 930 x 122

Cum ar fi? Tunelul Balea-iluminat artificial!

mihai_paul_codunasAvem un nou brand turistic. La ce ne foloseste daca, de pilda, cel mai lung tunel rutier din Romania, care se afla intr-o zona de-un pitoresc formidabil, e lasat in bezna, asa cum l-am „mostenit” de la Ceausescu? Tunelul catre Balea Lac, de pe Transfagarasan, care leaga judetele Arges si Sibiu, nu este iluminat artificial. Cu oleaca de vointa si cu bani putini, lucrurile se pot, insa, schimba.

Am intrebat in stanga si in dreapta, la Prefectura si la Consiliul Judetean, de ce? De ce tunelul, lung de aproape noua sute de metri, este abandonat in intuneric? Ce am aflat? Ca sursa de curent exista in zona, dar ca „Drumurile Nationale”, companie in administrarea careia se afla obiectivul, nu catadicseste sa-l racordeze la sursa de energie electrica si sa monteze becuri sau neoane. Motivul? Habar nu am. Va dati seama ca investitia nu ar necesita o suma colosala. Pe de alta parte, banuiesc eu ca unei companii de talia „Drumurilor Nationale” nu i-ar fi greu sa achite catre Electrica factura pentru kilowatii consumati.

Faptul ca Transfagarasanul, din cauze meteorologice, o stiti cu totii, este deschis circulatiei numai cateva luni pe an nu reprezinta, sub nicio forma, o scuza. Prin tunelul Balea trec si turisti straini. N-ar fi cazul ca, macar de ochii lor, daca de ochii nostri nu ne pasa, sa-l modernizam?

Noul brand turistic al tarii este o invitatie la a descoperi si a explora „gradina carpatica”. Nu discut aici despre cat de inspirat sau nu este sloganul. Reabilitarea tunelului de pe Transfagarasan, printre altele, ar fi un demers obligatoriu fie doar si pentru a da continut brandului respectiv. O numesc reabilitare pentru ca acolo este nevoie si de reasfaltarea drumului. Ma abtin sa spun ca, de fapt, o buna parte din Transfagarasan ar trebui reparata. Nu pentru ca as spune un neadevar, din contra, dar este limpede ca ar costa mult prea mult pentru posibilitatile noastre.

Tot aud, de ani de zile, de master-planuri pentru turismul montan, ramase, din pacate, pe hartie. Pana vom fi in stare sa materializam strategii sofisticate, haideti sa facem investitii ceva mai simple. Modernizarea tunelului Balea, poate doar o picatura intr-un ocean, ar insemna un inceput si o dovada ca nu suntem chiar atat de neputinciosi sau de indiferenti cand vine vorba sa ne ingrijim de felul in care arata Romania.

Avand in vedere ca se gaseste pe teritoriul Argesului, astept ca autoritatile judetene, dar si parlamentarii nostri, sa insiste pe langa Compania de Drumuri Nationale, eventual si pe langa ministrul Elena Udrea, ca tunelul sa fie modernizat. Marturisesc ca le-am luat-o inainte si ca, in limita puterilor mele de jurnalist, incerc sa urnesc lucrurile din loc. Nu stiu daca voi reusi. Admit ca sunt sceptic, dar incerc. Nu intru acum in detalii. Sper numai ca tunelul Balea sa fie iluminat artificial cat mai repede cu putinta, ca orice tunel de asemenea dimensiuni din orice tara civilizata.

Mihai Paul Codunas

mihaipaulcodunas@yahoo.com

555 X 222 CAPRA

Comentarii

Comentariiile care conțin cuvinte injurioase/jignitoare și/sau acuzații, nu vor fi publicate pe site. Mai mult decât atât, cei care încalcă aceste reguli minime, vor fi blocați pe site și nu vor mai putea accesa publicația online ePitești.ro. Vă mulțumim pentru înțelegere!

570 X 90 POSADA 3