Eurial 930 x 122

dacosta_conf

Cum se joaca firmele romanesti cu nervii pitestenilor pe bani europeni

Informaţii incredibile despre modul în care lucrează în Piteşti, pe bani europeni, firmele din Argeş! Reprezentanţii firmei portugheze Soares da Costa, antreprenorul general al lucrărilor de reabilitare reţele şi canalizare, pentru proiectul ex-ISPA derulat de SC Apă Canal 200 SA, au venit la Piteşti pentru a explica de ce străzile din Piteşti arată ca după război şi cum s-a ajuns ca autorităţile să îşi facă griji că un proiecte de peste 60 de milioane euro riscă să fie aruncat în aer. Managerul de proiect Josue Fonseca, a venit însoţit de avocatul din România al companiei, Liviu Stancu, şi de inginerul Ionuţ Mitan, dar şi de viceprimarul Cornel Ionică.

Încă de la început, avocatul companiei a explicat că acuzele venite din partea subcontractanţilor că nu au fost effectuate plăţile şi reacţiile negative din presă au efecte care atentează la…cotaţia pe bursele internaţionale ale companiei portugheze. Cât priveşte acuzele că Da Costa ar fi folosit un million de euro din fondurile proiectului de la Piteşti pentru autostrada de la Lugoj, Fonseca a explicat că este foarte probabil ca mesajul venit dinspre autorităţi să fi fost greşit înţeles, menţionând că Da Costa lucra la Lugoj dinainte să înceapă afacerea la Piteşti. Portughezii au explicat şi că au subcontractat lucrările pentru că folosirea de utilaje şi materiale de construcţii din Portugalia erau mult prea scumpe, dar şi pentru că au decis să folosească firme care aveau un istoric pozitiv în astfel de lucrări din judeţ.
Liviu Stancu a explicat că, în ciuda reacţiilor negative, pe rol se află doar trei procese în care Da Costa este implicată cu subcontractorii, din care unu deja a fost câştigat. Avocatul a menţionat că avansul de 700.000 euro plătiti de Comisia Europeană pentru începerea lucrărilor, a fost împărţit cu subcontractori, înainte ca aceştia să înceapă lucrul. Problema a fost ulterior, când Da Costa a trebuit să prezinte UE planul de lucru. Pentru că doi subcontractori nu au îndeplinit volumul de lucrări şi calitatea impusă, au fost perioade când alocările de la Uniune au fost blocate pentru toată lucrarea, afectând astfel şi pe ceilalţi subcontractori.
Au umflat facturile şi cu plata contribuţiilor propriilor angajaţi
Istoricul pozitiv al unora din cei cinci subcontractori i-a Indus în eroare. Ca dovadă şi problemele pe care le-a întâmpinat cu două dintre firme, Poliprest şi, respectiv Euro Partener Instal. Liviu Stancu şi Josue Fonseca au prezentat informaţii incredibile despre cum au lucrat cele două firme, recunoscând că cele mai mari probleme sunt legate de calitatea asfaltului. Una dintre firme a introdus în factura către Soares Da Costa inclusive plăţile contribuţiilor sociale la stat. „Sunt două companii cu probleme. Poliprest, care solicita sume de bani, deşi are probleme de calitate şi ne-am pomenit cu facturi în care solicitau plata de către Soares da Costa a contribuţiilor la buget pentru şomaj. Au umflat facturile cu CAS-ul, asigurări sociale, şomaj, care totalizau peste 600.000 lei. Au umflat facturi pe care arătau că le-ar fi făcut. Pentru un volum determinat de asfalt au spus că au cantităţi mult mai mari. Să ajungi să soliciţi plata unor chestiuni extracontractuale…pentru asta am intrat în litigiu cu ei”, a afirmat Stancu.
Au inversat panta canalizării
Euro Partener Instal a comis-o şi în bătaie de joc parcă, ajungând până într-acolo încât au inversat panta pentru unele secţiuni de canalizare, după care au şi fugit de pe şantier!! Ca atare, portughezii au plătit suplimentar lucrările pentru repararea prostiei. „În legătură cu a doua companie, am fost sesizat că a greşit lucrările, iar pe anumite străzi a schimbat panta la canalizare în poziţie inversă. A fost o manoperă ce a fost debutul situaţiei litigioase. Eu am transmis documente, nu a venit nici un răspuns. După ce a luat avansul, firma a dispărut. Ca atare, lucrările au fost subcontractate la alţii, care a făcut lucrări pe alţi bani. Euro Partener a greşit lucrările, a luat banii şi a fugit”, a spus avocatul Liviu Stancu.
Ionică: Străzile sunt făcute praf
Cu toate că administraţia locală, în calitate de beneficiar, a putut verifica lucrările, viceprimarul Cornel Ionică a evitat să atace vreuna dintre firme, trăgând însă o concluzie pe care toţi cei care tranzitează Piteştiul o ştiu: „lucrările au creat mari probleme pentru cetăţeni. O perioadă de timp nu s-a lucrat deloc, iar o parte dintre lucrări sunt de o calitate execrabilă. Vor trebui bani serioşi ca lucrările să fie aduse la parametri optimi. Nu noi stabilim cine e vinovat, dar se poate constata ce înseamnă refacerea după aceşti subcontractori. Luaţi străzile din Bănănăi, Prundu, Take Ionescu, toate străzile de pe platoul Găvana care sunt făcute praf”.
Terminăm la timp, altfel dăm faliment
Cu toate acestea, Josue Fonseca a lansat un anunţ care are menirea să liniştească şi autorităăţile, şi SC Apă Canal SA, care se temeau pentru finalitatea acestui proiect extrem de important pe fonduri europene, dar şi pentru piteşteni: proiectul va fi dus, indifferent cu ce costuri din partea antreprenorilor, la bun sfârşit, la data stabilită prin contract. ” La data de 17 decembrie, anul acesta, vom avea închiderea proiectului. Urmează recepţia şi ne vom vedea şi atunci.
Sunt garanţii de peste 1 milione euro pe care le pierdem, sunt restul de bani pe care îi vom pierde. Singurele probleme pe care mai avem să le rezolvăm sunt, la unele zonme, cu covorul asfaltic. Dacă contractul nu se finalizează, în afară penalizărilor, a garanţii pierdute şi scrisori de garanţie, firmă intră pe lista neagră a firmelor a UE. Pentru noi, asta înseamnă falimentul, deci cu siguranţă vom finaliza lucrarea la termen”, a afirmat Josue Fonseca.

 

[555x222px]KV_WinterSale_epitesti
570×90 MAIA