- Publicat de: Mihaela Grigorescu
- 22-10-2019, ora 16:13
- Știri
ALEGERI PREZIDENȚIALE 2019. TOT CE TREBUIE SĂ ȘTII DESPRE REGISTRUL ELECTORAL
Alegeri prezidențiale 2019. Tot ce trebuie să știi despre registrul electoral. „Autoritatea Electorală Permanentă lucrează la foc continuu pentru a avea un proces electoral fără cusur la alegerile prezidențiale din 2019. AEP răspunde de organizarea alegerilor și gestionarea Registrului Electoral, iar STS răspunde de aplicația pentru depistarea votului multiplu.
Citiți și: Percheziții în forță la finanțatorii lui Călin Georgescu!Registrul Electoral este practic un sistem informatic implementat la nivel național prin care se înregistrează și se actualizează datele de identificare ale cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora pe secții de votare. Registrul conține toți cetățenii români care au împlinit 18 ani și au drept de vot.
Registrul Electoral permite Autorității Electorale Permanente administrarea facilă a mai mult de 18.000 de secții de votare distribuite la nivel național, inclusiv la nivelul ambasadelor României din alte țări ale lumii și a mai mult de 18 milioane de cetățeni cu drept de vot.
Citiți și: Breaking: Decizie ISTORICĂ în România cu privire la alegerile prezidențiale!Totodată, Sistemul informatic Registrul Electoral este utilizat în mai mult de 3.000 de unități administrativ-teritoriale.
Primarii au responsabilitatea de a opera în acest sistem informatic pentru înregistrarea și actualizarea datelor de identificare ale alegătorilor și a informațiilor privind arondarea acestora pe secții de votare.
În cadrul proiectului Registrul Electoral, interoperabilitatea privește schimbul de informații între AEP și alte instituții ale statului precum primăriile, consulatele din străinătate (Ambasadele), precum și obținerea și prelucrarea de date preluate de la IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări) și DEPABD (Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date).
Totodată, pe parcursul evenimentelor electorale, sunt transmise date și către STS (Serviciul de Telecomunicații Speciale) pentru a fi utilizate în cadrul SIMPV (Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal) sau pentru selecția persoanelor care doresc să devină operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare.
Suportul tehnic este oferit AEP de o asociere formată din companiile de IT&C: Brinel, Siveco Romania și Asseco. Printre responsabilitățile companiilor care asigură suportul tehnic se numără: suport tehnic licențe software, extindere garanție echipamente hardware existente, servicii de internet, servicii instalare, asistență tehnică și suport, instruire pentru Sistemul Informatic Registrul Electoral, servicii de suport tehnic, servicii de mentenanță preventive, servicii de asistență tehnică per eveniment, portalul www.votstrainatate.ro pentru cetațenii care doresc să voteze în străinătate prin corespondență sau la secție.
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că aproape 80.000 de alegători români s-au înregistrat pe portalul www.votstrainatate.ro, ceea ce reprezintă aproximativ 20% din numărul românilor din diaspora care au votat la alegerile europarlamentare din 26 mai 2019.
Precizăm că românii din străinătate au avut inițial la dispoziție 46 de zile pentru a se preînregistra pe acest portal și, ulterior, încă patru zile stabilite prin ordonanță de urgență.
Menționăm că cei mai mulți au optat pentru votul prin corespondență, respectiv 41.003, iar 38.944 au ales votul la secția de votare.
Președintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, declară că este dezamăgit de numărul mic al românilor care au accesat portalul www.votstrainatate.ro pentru a-și asigura exercitarea dreptului de vot în bune condiții, fără costuri și fără aglomerația din anii precedenți.
„Mă așteptam ca măcar cei 400.000 de români care au votat la alegerile europarlamentare din acest an, unii dintre ei așteptând ore întregi la coadă, să fie receptivi la facilitățile oferite de legislația electorală și speram să opteze în număr foarte mare pentru votul prin corespondență”, a afirmat președintele AEP.
AEP a demarat deja acțiunea de evaluare a înregistrărilor, de estimare a numărului necesar de secții de votare și de mapare a acestora, datele urmând a fi comunicate Ministerul Afacerilor Externe (MAE) până cel mai târziu la data de 18 septembrie 2019.
Reamintim că se înființează obligatoriu o secție de votare pentru cel puțin 100 de înregistrări din aceeași localitate sau grup de localități.
Secțiile de votare din străinătate vor fi deschise, în premieră, timp de trei zile pentru fiecare tur de scrutin, după cum urmează: vineri, 8/22 noiembrie 2019, între orele 12 – 21, sâmbătă, 9/23 noiembrie 2019, între orele 7 – 21, duminică, 10/24 noiembrie 2019, între orele 7 -21, cu posibilitatea prelungirii în fiecare zi până cel mai târziu la ora 23,59, în cazul care în sediul secției sau în afara acestuia se mai află alegători care așteaptă să voteze.
În ceea ce privește exercitarea dreptului de vot prin corespondență, documentele necesare acestuia trebuiau expediate prin intermediul Poștei Române până cel mai târziu la data de 17 octombrie 2019. Reamintim că alegătorul trebuie să expedieze plicul cu votul exprimat astfel încât acesta să ajungă la sediul biroului electoral pentru votul prin corespondență din țară sau din afara țării, în funcție de opțiune, până cel mai târziu la data de 7 noiembrie 2019. În situația în care, din diverse motive, plicul nu ajunge la timp pentru a fi validat, alegătorul va fi notificat să se îndrepte spre cea mai apropiată secție de votare.
În vederea informării corecte a alegătorilor cu privire la modalitățile specifice de exercitare a dreptului de vot, Autoritatea Electorală Permanentă pregătește clipuri informative care vor ilustra tehnica votării pas cu pas, atât prin corespondență, cât și la secția de votare”, transmite Autoritatea Electorală Permanentă printr-un comunicat de presă.