- Publicat de: Cristina Stancu
- 22-06-2020, ora 14:37
- Diverse
ABSOLVENTĂ DE „BRĂTIANU”, NUMĂRUL 1 ÎN LUME LA GEOGRAFIE, UMILITĂ DE SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT
Cosmina Andreea Manea, olimpica din Pitești care, în 2013 și 2014, a obținut pentru România medii de aur la două olimpiade internaționale de Geografie (în Japonia și Polonia) încearcă din răsputeri să prindă un post de titular la catedră în învățământul de stat românesc.
Citiți și: Pitești. Alexandra este mândria școlii ,,Mihai Eminescu”!Prima experiență din această postură de aspirant a avut-o anul trecut, la București, când s-a lovit de realitatea cruntă a unui sistem care i-a arătat că nu dă doi bani pe valori.
„Repartizarea posturilor nu e corectă”
Citiți și: OLIMPICĂ LA MATEMATICĂ, SUPER TALENTATĂ LA MUZICĂ (VIDEO)Mai exact, la concursul național de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar (titularizare) a ieșit a patra pe municipiul București, cu media 9.70 la scris și 10 la inspecție, dar surpriză, s-a trezit că orele pe care le viza nu mai existau.
„În ziua repartizărilor am constat că dispăruseră foarte multe dintre posturile afișate inițial. Ni s-a spus că s-a produs o eroare pe site-ul Ministerului și că noi nu mai putem accesa orele respective. Aceleași ore au apărut la a doua repartizare și le-a luat cineva cu o medie mai mică. Concursul e organizat corect, dar repartizarea posturilor nu e corectă. Adică dispar posturi pentru că cineva discută cu directorul și unii directori ascund orele”, a explicat, pentru ePitesti.ro, Cosmina Andreea Manea.
Anul acesta lucrurile par chiar mai încurcate decât în 2019, dat fiind că potrivit unui Ordin de Ministru semnat de Monica Anisie la jumătatea acestei luni, Concursul național de Titularizare 2020 a fost suspendat. Măsura a fost luată în preziua startului depunerii dosarelor de înscriere.
„În schimb, s-au ținut etapele de prelungire a contractelor pensionarilor, s-a ținut etapa de pretransfer, în care au venit persoane din alt județ, care au obținut note mult mai mici anul trecut și care, anul acesta, au venit pe posturi de titulari în București”, a mai mărturisit, pentru ePitesti.ro, Cosmina Andreea Manea.
Tânăra a absolvit în 2014 Colegiul Național I. C. Brătianu din Pitești, unde a studiat Geografia cu profesorul Ionuț Enache.
Despre nemulțumirile sale, tânăra a vorbit într-o scrisoare deschisă, postată pe Facebook, adresată ministrului Educației, Monica Anisie.
„Nu mă aștept să se schimbe ceva, însă aș vrea sa vă povestesc puțin legat de cât de umilită am fost eu de sistemul de învățământ de-a lungul timpului și aș vrea, după ce citiți tot, să îmi spuneți cum vi se pare că acest sistem reușește să își promoveze și să își păstreze elitele.
Încep cu clasa a VIII-a, când am fost parte a generației ce a dat pentru prima data Evaluare Națională. În clasa a VII-a am dat Teză cu subiect unic, iar în septembrie anul următor am fost anunțați că ni se schimbă modalitatea de evaluare. În mai, când trebuia să dăm evaluarea, am aflat cu o zi înainte de prima probă că, din cauza unei greve a profesorilor, ni se amână examenul cu o săptămână. Nu știu dacă vă mai amintiți când erați copil câte emoții aveați înaintea unui test. Înmulțiți aceste emoții cu 100 și obțineți cel puțin nivelul emoțiilor pe care le aveam noi, cei care am facut parte din acea generație, și care a trebuit să se adaptăm schimbărilor de ultim moment”, scrie Cosmina Andreea Manea.
„A trebuit să îmi comand 3 cărți din SUA pentru pregătire. Nu mi-a plătit nimeni niciun leu”
Scrisoarea adresată ministrului Educației continuă cu relatarea experiențelor dezamăgitoare pe care le-a avut în anii de liceu.
„În liceu am participat la olimpiadele de geografie. În clasa a XI-a, la etapa națională, a fost o problema din cauza baremului greșit, iar cei din comisie au refuzat să recorecteze toate lucrările pe motiv că nu este timp. Dacă nu ne strângeam câțiva dintre noi, elevii, împreună cu profesorii însoțitori și nu amenințam că mergem și dăm toată povestea presei, nu se schimba nimic. De fapt, nu s-a schimbat nimic, doar s-a scăzut limita de punctaj pentru participarea la proba de baraj pentru calificarea la olimpiada internațională. Ghiciți ce, dintre cei 4 care ne-am calificat, 3 dintre noi nu aveam voie să participăm dacă nu se scădea acea limită. Iar fix aceștia 3 ne-am întors în acel an cu medalii de aur din Japonia înapoi acasă și ne-ați folosit ca reclamă pentru cât de bun este sistemul de învățământ românesc și cât de competitiv este la nivel internațional. A fost nevoie să facem contestații și să ne luptăm foarte mult numai pentru a fi eligibili să participăm din cauza unui barem greșit. Iar după ce ne-am calificat, ministerul nu ne-a susținut cu nimic. A trebuit să îmi comand 3 cărți din SUA pentru pregătire. Nu mi-a plătit nimeni niciun leu pentru acelea. Nu mi s-a decontat vreodata vreuna dintre ele. În 2013, la nivelul prețurilor de atunci, îmi amintesc că am plătit aproximativ 1500 lei pe ele. A fost un efort financiar foarte mare depus de către familia mea, dar a meritat în final efortul când m-am întors cu medalia de aur la gât din Japonia, iar anul următor am reușit să repet performanța în Polonia”, scrie Cosmina.
A urmat Bacalaureatul, când Cosmina a dat probele cu olimpicii, cazată fiind într-un cămin în care condițiile n-au prea avut de-a face cu niște spații în care elevii și-ar fi dorit măcar să poată recapitula câte ceva din materie.
„Vă rog pe dumneavoastră să mergeți să stați cazată într-o cameră de cămin cu două paturi, o masă și un scaun (mai mult nu încăpea acolo), baia pe hol și fără un dulap în care să ținem bagajele, ca să nu zic de internet sau aer condiționat (în condițiile în care afară erau aproape 30 grade). Sunt curioasă dacă ați reuși să învățați ceva în aceste condiții sau dacă măcar ați reuși să citiți, pentru că de învățat se presupune că trebuia să o fi făcut înainte de-a lungul anilor de studiu dinaintea examenului”, mai scrie tânăra în scrisoarea deschisă.
Licențiată cu 10. „Calitatea învățământului a lăsat multe de dorit”
Cosmina a urmat două facultăți (a profitat de dreptul său de a urma două la buget în urma obținerii celor două medalii la olimpiadele internaționale) și a ieșit la una dintre ele (geografia) șefă de promoție, cu media anilor de studiu 9.91 și media examenului de licență 10, iar la cealaltă (relații economice internaționale cu predare în limba engleză) avut media anilor de studiu peste 9.30, iar media examenului de licență tot 10.
Iată ce spune Cosmina despre anii facultății:
„Calitatea învățământului a fost una care a lăsat multe de dorit, pot spune că în 80% din cazuri la geografie doar am recapitulat materia învățată în gimnaziu și liceu, iar nivelul nu s-a ridicat nici măcar la cel al unei olimpiade județene. Am învățat singura, automotivându-mă prin participări la conferințe. Vreau in continuare să mă înscriu la doctorat unde sper să descopăr că este un sistem puțin mai bine pus la punct, care să încurajeze performanța, însă deja nu am așteptări prea mari în această privință.
În 2019 am dat pentru prima dată, însă, concursul național de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar (titularizarea). Am ieșit a patra pe municipiul București, cu media 9.70 la scris și 10 la inspecție. Am văzut personal cum pot să dispară posturi în ziua repartizărilor fără a ni se da vreo explicație ce s-a întâmplat cu ele, am văzut cum persoane cu medii mult mai mici se pot ridica să spună ca un post este al lor pentru că au vorbit cu directorul, am văzut cum apar posturi întregi în septembrie, atunci când participanții la titularizare care au fost primii și nu au prins decât posturi de suplinitori în 3-4 școli nu pot să le mai acceseze. Eu am fost printre cei norocoși, am prins ore în numai două școli, însă pe posturi rezervate (anul acesta nu le mai pot lua pentru că se întorc titularii la post). Știți ce se întâmplă cu un debutant când intră în învățământ? Nimeni nu îi explică ce se întâmplă, ce acte trebuie să depună, unde, când și cum, ce documente trebuie să pregătească, unde sunt sălile de clase, etc. De asemenea, se duce la școală și are noroc daca directorii înțeleg că are ore în mai multe școli și sunt de acord să găsească o soluție pentru ca orele să fie în zile diferite. Orele oricum sunt împărțite dinainte de către titulari, iar suplinitorului, care nu are același nivel de calificare cu un titular deși poate are cel puțin la fel de multe cunoștințe în unele cazuri, îi rămân clasele problemă din școlile respective, cu care titularii nu au vrut să își bată capul.
Anul acesta voiam să dau din nou concursul de titularizare pentru că, în ciuda salariilor mici și a atitudinii superioare a multor titulari față de mine, îmi place să lucrez cu copiii și vreau să schimb ceva, să îi ajut să vadă plăcerea de a învăța și să le transmit mai departe dragostea pentru geografie și cunoașterea lumii din jur. Voiam și vreau să fac asta, însă nu pot din cauza unui sistem defect. Posturile de geografie în București au dispărut aproape toate. În urma actualizării din 17 iunie, dacă vreau să iau un post vacant (și să nu risc cu unul rezervat să se întoarcă titularul în mijlocul anului școlar) trebuie să ies prima pentru a putea să îmi fac norma din numai 4 școli. Dintre care majoritatea sunt licee tehnologice unde se intra cu media sub 5 la evaluarea națională sau școli în zone considerate foarte periculoase din București și până la care distanța de parcurs este mare și trebuie schimbate cel puțin 2-3 mijloace de transport (Ferentari, Colentina, Giulești Sârbi, Prelungirea Ghencea, etc.). 90% dintre posturile la geografie sunt de maxim 3-4 ore și viabile un an (în foarte puține cazuri fericite se ajunge la 5-6 ore).
De asemenea, pentru a mă înscrie la concurs trebuie să mă umilesc și să merg să cer certificat de integritate comportamentală, pe lângă cazier, pentru a demonstra că nu am violat sau molestat vreodată minori. Știți că acest certificat nu se mai cere la angajare în niciun alt domeniu în afară de educație? Iar pentru a fi totul perfect, cu o zi înaintea depunerii dosarului mi se spune că se suspendă concursul. Am început să mă pregătesc, mi-am făcut un program astfel încât să fiu în forma cea mai bună pentru examen în ceea ce privește cunoștințele în ziua anunțată înainte, iar cu o lună înainte de concurs îmi spuneți că nu se mai ține în acea zi și nici nu puteți să îmi spuneți o dată anume când se va ține. Se știa că nu se poate susține concursul pe perioada stării de alertă de acum o lună și se știa că dacă se prelungește trebuie să se amâne acest concurs. De ce nu a existat o variantă de rezervă pregătită, un plan B? Deja nu mai e vina PSD aici. Este vorba de incompetență în a gestiona riscurile. Știați prevederile legislative, știați că există posibilitatea prelungirii stării de alertă. Trebuia să existe un plan alternativ creat din timp.
În acest moment eu sunt aproape decisă să renunț la învățământ. Situația orelor, salariul, umilințele, incertitudinile și schimbările de ultim moment m-au făcut să iau această decizie. Regret că nu am profitat imediat după terminarea liceului de cele două medalii de aur la olimpiadele de geografie (rezultate datorate strict profesorului meu de geografie din liceu, deoarece din partea ministerului nu am primit vreun sprijin pentru realizarea acestor performanțe) pentru a pleca din țară, alegând să rămân aici și să încerc să aduc o schimbare oricât de mică în jurul meu. Sper să vedeți în cazul meu cât de bolnav este acest sistem actual și să schimbați ceva în viitor”, mai spune Cosmina.
„Feedback-ul unui elev: „CRED CA MERITAȚI TOATE FLORILE ȘI APLAUZELE DIN LUME”
În încheiera scrisorii deschise, Cosmina a lăsat un feedback pe care l-a primit de la unul dintre elevii săi din acest an într-un chestionar anonim pe care l-a împărțit la ultima oră de școală, pentru a vedea ce poate îmbunătăți la cursurile sale.
Un feedback care spune multe despre impactul pe care l-a avut asupra elevilor săi în anul în care a reușit să le fie profesor.
”Da, deci în primul rând, ca sa nu uit 🙂 va mulțumesc din inimă pentru toate orele de geografie, toate lectiile, toate vorbele înțelepte pe care ni le-ați spus. Sunteți o profesoara extraordinară și o persoană de nota 100. Și niciodată să nu renunțați la visurile dumneavoastră fiindcă ați fost, sunteți și veți fi o persoană de excepție, tocmai de aceea vreau sa vă urez succes și numai bine, chiar dacă sunt tristă fiindcă nu vom mai petrece și anul viitor împreună, cu toate astea înțeleg ca aveți o carieră si o viață înainte, și de aceea mă bucur ca plecați, pentru ca asta nu înseamnă tristețe și plânsete, ci un pas înainte pentru dumneavoastră, iar noi, elevi care v-au iubit înțeleg asta și vă anunțăm ca ne bucuram tare tare mult pentru dumneavoastră.
Asta a fost o idee, in a doua vreau sa va zic: deci când veți preda la toamnă la altă școală, TREBUIE neapărat sa le dați și viitorilor elevi acest chestionar, fiindcă este foarte bun, iar pe aceasta cala am reușit și eu să va trimit toată căldura și tot spre meu.
Așa cum am mai spus, TOTUL mi-a plăcut. Păi,mai pe scurt și sincer) totul. Adică felul cum va comportați cu copii și cum ne vorbeați, cum ne predați.. Chiar apreciam foarte tare ca toate lecțiile ni le făceați in PowerPoint și asta cred că dura ceva, și tocmai de aceea apreciam, fiindca va dedicați atâta timp copiilor, ceea ce este ceva ce un profesor TREBUIE sa știe să facă.
Pai ce pot spune, cam asta a fost materia, programa pt clasa 6. Dar știu ca ne ați spus ca în clasa 7 vom învăța despre toate continentele, ceea ce mi se pare foarte tare (aici vreau să fac a paranteza fiindcă m-am gândit cam cum ar fi dacă dumneavoastră ați preda materia de clasa 7, adică, după ce ca se învață despre multe țări atâta de frumoase, dacă ati fi făcut si dvs prezentări cred ca cel mai probabil le luam și ma uitam la ele ca la seriale, de aceea cei care au terminat acum clasa 7 cred ca au avut un an și au fost si norocoși, dar pân’ la urmă nu ne-o ocolit norocul nici pe noi, nici pe dumneavoastră, fiindcă noi v-am cunoscut pe dumneavoastră, iar dumneavoastră pe noi. Dar revenind la materia noastră, poate că mi-ar fi plăcut să va mai aud cum ne mai spuneți cate ceva despre cultură, spun asta fiindca mie de fel îmi place sa vad, sa citesc despre diverse culturi. Oricum, vreau să va mai spun ca a fost o lecție sau două in care ne ați arătat, țin minte, o prezentare despre Franța, era cu poze. Vai, deci prezentarea aceeea este superbă cu toate ca imaginile acelea le gasesc si eu pe net, dumneavoastră le-ați luat, le-ați pus pe categorii și a ieșit ceva superb.
Așa ca, nu uitați niciodată ce persoana specială sunteți, și că meritați tot ce e mai bun pe acest Pământ, fiindcă și dumneavoastră ne ați dat tot ce aveați mai bun, și tot ce știați., si de aceea, DOAMNA,VA MULȚUMIM, SI VA IUBIM TARE TARE MULT, SI CRED CA MERITAȚI TOATE FLORILE ȘI APLAUZELE DIN LUME.
CHIAR DACA ACUM NU NE PUTEM VEDEA FAȚA IN FAȚĂ, EU TOR VREAU SA VĂ APLUD, ADICĂ NU…DE FAPT, TOATĂ ȘCOALĂ VREA SA VA APLAUDE, AȘA CA LUAȚI ASTEA CA PE TOATĂ RECUNOȘTINȚA NOASTRĂ ȘI NU UITAȚI! SUNTEȚI CEA MAI BUNĂ PROFESOARĂ, ORICE CARE VĂ VA AVEA CA PROFESOARA POATE CONFIRMA ASTA FARA A STA PE GÂNDURI! AȘA CĂ, VA DORIM O VACANTA DE VARA CUM NU S-A MAI VĂZUT, ȘI SĂ AVEȚI NOROC IN VIAȚA! VA ÎMBRĂȚIȘĂM ȘI VA MULȚUMUMIM!”.