- Publicat de: ePitești
- 26-06-2024, ora 11:26
- Administrativ, Știri, Știri, Video
Edilul Gentea: Mâine mă duc la DNA cu toate documentele!
Edilul Gentea: Mâine mă duc la DNA cu toate documentele!
Citiți și: Poliția Locală „luată la ochi”! „Am dat mesaje, dar nu prind! Schimbare completă”În 2018, costul unei stații ajunge de la 17.000 de euro la 37.000 de euro.
O conferință de presă are loc la această oră la sediul actual al Primăriei Pitești.
Cristian Gentea vorbește despre Contractul de proiectare și execuție a stațiilor de autobuz din municipiu.
Citiți și: Pitești: A început recepția celor 99 de stații de călători PublitransEdilul a prezentat date începând chiar din 2015.
Inițial, spune Cristian Gentea, costul unei stații de autobuz era de circa 17 mii de euro.
Pe larg, cu documentele în față, Cristian Gentea a punctat cum s-a ajuns la un cost de aproximativ 46 de mii de euro pentru o stație.
De precizat că în acest cost intră nu numai o stație propriu-zisă. Ci și lucrări precum racordarea la electricitate.
Cel mai mult, cu 116%, stațiile s-au scumpit când Cristian Gentea nu era primar, în 2018
În 2018, costul unei stații ajunge de la 17.000 de euro la 37.000 de euro.
„Merg la DNA”
În conferința de presă, Gentea a punctat și că a fost un control al Curții de Conturi.
„În urma unei sesizări, am avut control de la Curtea de Conturi, pe stații de așteptare. Se încheie mâine. Nu e niciun fel de prejudiciu”, a declarat în conferința de presă.
A adăugat și că „Ne-au fost cerute documente la DNA, le-am dat de mult (…) Și mâine mă voi duce eu la DNA cu toate documentele.
Să văd cine a strigat <<hoții>> aiurea (…) O să mă întrebați de ce nu am ieșit până acum să spun toate lucrurile astea? De fraier!
Dar, iată, detaliat, potrivit documentelor prezentate în conferința de presă, cum s-a ajuns la un cost de circa 46.000 de euro/stație
Din 2015, până în prezent:
Conform Primăriei Pitești:
„1.În anul 2015 este încheiat un contract care are ca obiect principal întocmire studii de teren (geotehnic și topografic), Studiu de fezabilitate, Analiza cost-beneficiu, Cererea de finanțare și Documentație pentru avize și acorduri pentru obiectivul STAȚII AȘTEPTARE CĂLĂTORI TRANSPORT URBAN ÎN ZONA MUNICIPIULUI PITEȘTI
Proiectantul elaborează documentațiile.
În 2016 le predă Primăriei. Se aprobă Studiul de fezabilitate și Devizul general privind cheltuielile necesare realizării acestei investiții. Raportul la hotărâre este semnat de domnul viceprimar Cornel Constantin Ionică.
Valoarea totală a devizului este de 8.412.843,60 lei inclusiv TVA (99 de stații – 17.000 Euro/stație).
Pentru Studiul de fezabilitate s-a plătit 45.000 lei.
2.În 2018 prin referatul nr.48521/12.10.2018 al Serviciului Dezvoltare și Managementul Proiectelor, serviciu coordonat la vremea respectivă de domnul Sorin Apostoliceanu, se solicită din nou aprobarea achiziționării serviciilor de elaborare a documentației tehnico-economice și de scriere a cererii de finanțare pentru obiectivul de investiții STAȚII AȘTEPTARE CĂLĂTORI TRANSPORT URBAN ÎN ZONA MUNICIPIULUI PITEȘTI!!!
Referatul este vizat de domnul viceprimar Sorin Apostoliceanu și aprobat de domnul Laurențiu Zidaru pentru Cornel Constantin Ionică.
În Nota conceptuală nr.48520/12.10.2018 care a făcut parte din documentele achiziției, la punctul 3. Estimarea suportabilității investiției publice, punctul 3.1 Estimarea cheltuielilor pentru execuția obiectivului de investiții, luându-se în considerare, după caz se face următoarea mențiune: Conform Studiului de fezabilitate aprobat în Consiliul Local prin HCL nr.166/28.04.2016, valoarea devizului general este de 8.412.843,60 lei inclusiv TVA, respectiv 1.878.831 euro conform Devizului general al investiției.
După finalizarea achiziției se semnează un nou contract de servicii de proiectare (nr.51583/104/31.10.2018) care are ca obiect:
-Faza I -Reactualizarea Studiului de fezabilitate
-Faza II- Întocmirea documentației pentru obținerea certificatului de urbanism , documentații pentru avize/acorduri solicitate I;
-Faza III -Scrierea cererii de finanțare pentru ideile de proiecte prevăzute în cerea de finanțare nr.1
Acest contract este semnat de domnul Sorin Apostoliceanu pentru primar.
S-a plătit, în urma achiziției directe, alți 129.000 lei, la aceeași firmă!
Proiectantul reactualizează Studiul de fezabilitate și Devizul general privind cheltuielile necesare realizării investiției.
Iar acestea sunt aprobate prin HCL nr.460/20.12.2018 privind aprobarea studiului de fezabilitate reactualizat și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții Stații de așteptare călători transport urban în zona Municipiului Pitești .
Raportul la hotărâre este semnat de domnul viceprimar Sorin Apostoliceanu care coordona la vremea respectivă Serviciul de fonduri europene.
CREȘTERE DE 116%
Valoarea totală a devizului devine prin această hotărâre 18.166.649,63 lei inclusiv TVA (37.000 Euro).
Practic, prin această hotărâre valoarea devizului general a crescut cu 116% față de ce aprobată anterior.
3.În 2019 se actualizează din nou Devizul general prin HCL nr.72/21.03.2019 privind aprobarea Devizului General actualizat și a indicatorilor tehnico-economici actualizați pentru obiectivul de investiții Stații de așteptare călători transport urban în zona Municipiului Pitești.
Raportul la hotărâre este semnat tot de domnul Sorin Apostoliceanu care era în continuare coordonator al Serviciului de fonduri europene.
Prin această hotărâre se menține în continuare valoarea majorată anterior cu 116%, respectiv cea de 18.166.649,63 lei inclusiv TVA modificările fiind doar între liniile de deviz pentru punerea în concordanță cu prevederile bugetului proiectului din programul MySMIS.
Aceasta este valoarea stațiilor de autobuz în baza căreia se semnează de către domnul primar Cornel Constantin Ionică contractul de finanțare nr.5366/30.04.2020.
Din data de 21.03.2019 până în data de 21.04.2021 , când a preluat mandatul domnul primar Cristian Gentea, nu s-a organizat nici o procedură de atribuire pentru execuția stațiilor de autobuz.
În data de 21.04.2021 se scoate pentru prima dată la licitație documentația pentru execuția acestora, pe soluția și pe valoarea aprobate în timpul domnului viceprimar Sorin Apostoliceanu, respectiv valoarea de 18.166.649,63 lei inclusiv TVA.
Gentea preia și scoate la licitație o documentație aprobată deja. Prețurile, stabilite în 2018
Practic, domnul primar Cristian Gentea nu a făcut altceva decât să preia și să scoată la licitație o documentație și un deviz general aprobate de domnul viceprimar Sorin Apsotoliceanu prin HCL nr.460/20.12.2018 și HCL nr.72/21.03.2019.
Prețurile, valorile erau cele din anul 2018.
Procedura de atribuire a fost anulată pe motiv că nu a fost depusă nici o ofertă conformă. Un singur operator economic a fost interesat de procedură la vremea respectivă însă nu a depus o ofertă conformă.
După anularea licitației proiectantul a considerat că devizul general trebuie actualizat cu evoluția indicilor de cost în construcții deoarece prețurile erau vechi de 3 ani, avusese loc o creștere majoră a prețului la fier, beton și la alte materiale , pandemia, etc.
4.În anul 2021 , după anularea primei licitații se actualizează din nou devizul general ținându-se cont de evoluția indicilor de cost în construcții prin HCL nr.312/26.08.2021 privind aprobarea Devizului general reactualizat aferent obiectivului de investiții Modernizarea infrastructurii de transport public local de călători și creșterea atractivității transportului nemotorizat – Stații de așteptare călători transport urban în zona Municipiului Pitești (99 stații) valoarea devenind 23.064.512, 10 lei inclusiv TVA.
Soluția de realizare a acestor stații nu s-a modificat.
A rămas în continuare și a fost scoasă la licitație aceeași soluție care a fost aleasă de domnul viceprimar Sorin Apostoliceanu împreună cu proiectantul și echipa care a lucrat la proiect.
Și care a fost aprobată de către domnul viceprimar la vremea respectivă prin HCL nr.460/20.12.2018 și HCL nr.72/21.03.2019.
Actualizarea acestui deviz cu evoluția indicilor de cost în construcții a fost votată în unanimitate în Consiliul Local. (se pot verifica procesele verbale ale ședinței).
Aceasta este valoarea din care a fost scoasă la licitație a doua oară proiectarea și execuția stațiilor de autobuz și a fost semnat contractul cu ofertantul din Brașov care a fost desemnat câștigător.
La licitație au fost depuse 2 oferte.
Aceasta este valoarea care conținea în plus față de cea aprobată de domnul viceprimar Sorin Apostoliceanu doar actualizarea prețurilor cu evoluția indicilor de cost în construcții.
Indici pe care nu i-a inventat primarul Cristian Gentea, ci ei sunt stabiliți de Institutul Național de Statistică, în conformitate cu reglementările legale în domeniu.
Această instituție determină și diseminează prin publicații statistice oficiale , inclusiv prin publicarea pe site-ul instituției , potrivit frecvenței de revizuire stabilite prin reglementările specifice naționale și europene în domeniu, noi ponderi ale materialelor de construcții. Indicii aceștia sunt oficiali și folosiți de toți proiectanții în elaborarea proiectelor.
Aceeași firmă actualizează prețurile, fără alte costuri, de această dată!!
5.Tot în anul 2021 prin HCL nr.435/09.11.2021 se modifică art.1 din HCL nr.312/26.08.2021 în sensul că valoarea totală a devizului general se micșorează și devine 22.940.578,93 lei inclusiv TVA (46.000 Euro).
Și această modificare a fost votată în unanimitate în Consiliul Local (se pot verifica procesele verbale ale ședinței)
Valoarea devizului a fost diminuată prin această hotărâre deoarece având la bază informarea DG-POR privind autorizarea Cererii de Rambursare nr.1, s-a constatat faptul că la momentul elaborării cererii de finanțare unele cheltuieli au fost încadrate în mod eronat în categoria și sub-categoria bugetară.
Este vorba de Documentațiile pentru obținerea avizelor , autorizațiilor ce stau la baza obținerii Certificatului de urbanism și a documentației pentru obținerea avizului de gospodărire a apelor”.