Transfăgărășanul, în top cele mai tari drumuri din lume, va fi SF
Modernizarea Transfăgărășanului ar trebui să înceapă, cel puțin teoretic, în acest an, după finalizarea tuturor documentațiilor necesare.
În realitate, însă, acest proiect se află în așteptare încă din 2018, fiind frecvent amânat din cauza lipsei fondurilor.
De această dată, consiliile județene din Argeș și Sibiu au emis certificatele de urbanism necesare, iar în prezent se lucrează la documentațiile de avizare pentru intervențiile de modernizare.
Potrivit unui studiu prezentat Agenției de Mediu, firma de consultanță propune lărgirea tunelului Capra-Bâlea și instalarea unor senzori de avertizare timpurie pentru avalanșe, care ar putea permite circulația pe Transfăgărășan aproape tot anul.
Tehnologii moderne pentru siguranța drumului
Circulația pe Transfăgărășan ar putea fi controlată iarna printr-un soft care analizează datele colectate de senzori amplasați pe versanți.
Aceștia vor monitoriza grosimea stratului de zăpadă, densitatea, temperatura și umiditatea, oferind prognoze precise privind riscul de avalanșe.
Proiectantul, SC Rutier Conex XXI SRL Bacu, propune instalarea:
– Senzori de zăpadă care monitorizează acumularea de ninsori și densitatea stratului de zăpadă;
– Senzori de mișcare pentru detectarea instabilităților terenului;
– Stații meteorologice pentru analiza vântului, precipitațiilor și temperaturii;
– Un software de analiză care simulează scenarii de avalanșe și emite alerte pentru autorități.
Dacă CNAIR acceptă această soluție, Transfăgărășanul ar putea rămâne deschis aproape tot timpul anului, reducând restricțiile actuale impuse în perioada noiembrie-iunie.
Reabilitarea Tunelului Capra-Bâlea
Un alt aspect important al proiectului este modernizarea tunelului Capra-Bâlea. Acesta ar urma să fie refăcut integral, cu demolarea căptușelii existente și realizarea unei noi căptușeli exterioare. Tunelul va avea:
Transfăgărășanul, în top cele mai tari drumuri din lume, va fi SF
– Acostamente de 0,75 m;
– Trotuare de 0,75 m;
– Noi porți metalice, dacă se decide închiderea traseului iarna.
Contract de 8,4 milioane de euro, fără TVA
În octombrie 2022, Cristian Pistol, directorul CNAIR, anunța începerea modernizării Transfăgărășanului din 2023.
Contractul pentru elaborarea documentațiilor, semnat recent, are o valoare de 8,4 milioane de euro, fără TVA, finanțarea fiind asigurată prin Programul Transport 2021-2027.
Durata contractului este de 12 luni, însă beneficiarul nu a decis încă soluțiile finale pentru implementare.
O poveste cu multe amânări
Modernizarea Transfăgărășanului este un proiect anunțat de CNAIR încă din 2018.
Atunci, instituția lansa licitația pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic al reabilitării, cu o valoare de 5,7 milioane de lei.
Licitația a fost anulată în 2019, pe motiv că nu a fost depusă nicio ofertă.
Un nou contract pentru expertiză tehnică a fost relansat în 2021, iar Ministerul Transporturilor a anunțat că proiectul vizează:
– Asigurarea circulației pe tot parcursul anului;
Transfăgărășanul, în top cele mai tari drumuri din lume, va fi SF
– Reducerea timpului de călătorie și creșterea vitezei medii de deplasare;
– Creșterea siguranței rutiere și reducerea accidentelor;
– Minimizarea impactului asupra mediului.
CNAIR intenționează să lanseze o altă licitație pentru modernizarea sectorului km 117+000 – km 140.
Ministerul Transporturilor consideră că îmbunătățirea infrastructurii va stimula turismul și dezvoltarea economică a zonei.
Lucian Bode, fost ministru al Transporturilor, spunea într-un document oficial transmis Camerei Deputaților în decembrie 2020: „Modernizarea Transfăgărășanului va deveni un motor economic pentru turism, crescând accesibilitatea în zonele turistice existente sau cu potențial de dezvoltare.”
Transfăgărășanul – Capodopera infrastructurii românești
Construit în doar patru ani (1970-1974), Transfăgărășanul se întinde pe 151 km, atingând altitudinea maximă de 2.042 metri începând din comuna Arefu (Argeș) până în Cârțișoara (Sibiu).
Pe traseul său se află Tunelul Bâlea, cel mai lung tunel rutier din România (887 metri), care străbate Munții Paltinu.
Deși este una dintre cele mai spectaculoase șosele montane din lume, drumul rămâne inaccesibil aproape jumătate de an.
Modernizarea sa, dacă va fi dusă la bun sfârșit, ar putea transforma Transfăgărășanul într-un traseu accesibil 12 luni pe an, oferind un impuls major turismului românesc.
Transfăgărășanul, în top cele mai tari drumuri din lume, va fi SF
Sursa și foto articol: turnulsfatului.ro