Donaris 930 x 122

allianz țiriac

ALLIANZ ȚIRIAC ȘI ALTE FIRME DE ASIGURARE PRIMESC O LOVITURĂ CRÂNCENĂ

Allianz Țiriac și alte firme de asigurare primesc o lovitură crâncenă.

Citiți și: ,,Cutremur” pe piața financiară! Tranzacție bancară de ultim moment

Consiliul Concurenţei a sancţionat 9 companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale de aproape 247.000.000 de lei (circa 53 de milioane de euro) pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei, prin coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).

Informația ne-a fost furnizată în urmă cu puțin timp de Consiliul Concurenţei.

Citiți și: Tranzacție bancară uriașă! Cum vor fi afectați clienții

În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că Allianz Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea Asigurare – Reasigurare Astra Asigurări SA, Carpatica Asig SA, Euroins România Asigurare – Reasigurare SA, Generali România Asigurare – Reasigurare SA, Groupama Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA şi Uniqa Asigurări SA au participat la un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere comercial, referitoare la intenţiile acestor societăţi de a majora tarifele RCA.

Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012-noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei, precizează sursa citată.

„Asociaţiile au un rol important şi este legitim ca membrii acestora să se întâlnească şi să discute pe diverse teme, însă nu trebuie să ajungă la schimburi de informaţii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preţuri actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informaţii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurenţilor şi favorizează coordonarea comportamentului pe piaţă, eliminând concurenţa.

Pe o piaţă concurenţială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiţii avantajoase, fiecare stabilindu-şi în mod independent politica de tarife în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii”, declară Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Amenzile au fost date astfel:

1.Allianz Ţiriac Asigurări SA – 43.442.939 de lei. 

2.Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA – 36.970.408 lei. 

3.Societatea Asigurare – Reasigurare Astra Asigurări SA – 22.037.026 de lei. 

4.Carpatica Asig SA – 26.858.238 de lei. 

5.Euroins România Asigurare – Reasigurare SA – 6.346.453,60 de lei. 

6.Generali România Asigurare – Reasigurare SA – 21.445.106 lei. 

7.Groupama Asigurări SA – 35.378.902 lei. 

8.Omniasig Vienna Insurance Group SA – 40.529.090 de lei.

9.Uniqa Asigurări SA – 13.570.597 de lei. 

10.UNSAR – 160.436 de lei.

În cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta anticoncurenţială şi a furnizat, pe parcursul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii care au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii.

În cazul societăţilor Astra şi Carpatica, Consiliul Concurenţei a luat în considerare o perioadă mai redusă de încălcare a legii, respectiv până la momentul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a retras autorizaţia de funcţionare.

„Piaţa asigurărilor obligatorii auto a trecut prin împrejurări excepţionale, de criză, dar între timp a fost implementat noul pachet legislativ şi au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la creşteri accentuate ale preţurilor.

Faptul că s-au înregistrat progrese în funcţionarea pieţei asigurărilor nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Vom colabora cu ASF şi Guvernul pentru a identifica măsurile care se impun pentru armonizarea legislației cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieței pentru a nu conduce la creșterea prețului RCA”, precizează preşedintele Consiliului Concurenţei în materialul trimis pe adresa redacției noastre.

Autoritatea de concurenţă s-a implicat în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat dezechilibrele pieţei şi a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care, în mare parte, au fost preluate în legislaţia primară şi secundară, cum ar fi:

-introducerea posibilităţii de compensare directă;

-luarea în calcul a clasei bonus/malus a istoricului șoferului, nu doar a combinației unice șofer-vehicul;

-utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA;

-asigurarea accesului la cazierul de conducător auto;

-declararea la emiterea poliței a tuturor șoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună). În urma introducerii acestei prevederi, evoluţia primelor va fi diferită de la caz la caz (în unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari, iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează primele vor fi mai mici);

-rafinarea criteriilor de risc folosite în calculul tarifului de primă.

„Autoritatea de Concurenţă va colabora cu toţi actorii din acest sector, astfel încât, odată cu alinierea la prevederile UE, unele aspecte care încă creează îngrijorări să fie eliminate prin preluarea în legislaţie şi a celorlalte recomandări pe care le-a făcut şi care nu au fost preluate”, cum ar fi:

-poliţele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni pentru persoane fizice şi pentru o perioadă de la 1 lună  la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice (să nu se mai încheie poliţe RCA pentru o lună, deoarece sunt destul de multe maşini în circulaţie care nu au RCA valabil deoarece proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – iar apoi au uitat să o reînnoiască).

-introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societățile de asigurare și unitățile de reparații auto reprezentative sau cu organizațiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relația dintre societățile de asigurare și unitățile de reparații auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor.

NOR CURIER 555×222

Comentarii

Comentariiile care conțin cuvinte injurioase/jignitoare și/sau acuzații, nu vor fi publicate pe site. Mai mult decât atât, cei care încalcă aceste reguli minime, vor fi blocați pe site și nu vor mai putea accesa publicația online ePitești.ro. Vă mulțumim pentru înțelegere!

570 X 90 POSADA 3