930×122 CAPRA 5

alegeri

DAȚI BANI DIN BUZUNAR PENTRU UN NOU PRIMAR?

Nici nu s-a terminat prima lună a anului și deja avem niște idei un pic mai clare despre cine vrea postul de primar în Pitești. Firește, suntem încă la nivel de dorință pentru cei mai mulți dintre candidați, adică aceia care ori sunt deja în vreo cursă internă, fie ea pe față sau prin culise, sau nu știu încă la ce partid vor ajunge. Dar, în zgomotul de fond care însoțește, inevitabil, perioada de precampanie, am observat o inițiativă care zic că merită mai multă atenție decât a primit până acum.

Citiți și: Argeș. Primarul anunță o surpriză neplăcută: „Vă informez că viceprimarul este…”

Este vorba despre ideea unuia dintre oamenii care au șanse nu numai teoretice la cel mai important job public din oraș, care s-a gândit să ceară bani de la potențialii săi alegători pentru cheltuielile legate de campania electorală. Din câte-am putut observa, reacțiile din piață au fost mai degrabă ostile, de genul “cine se crede ăsta, de vine să ne ceară nouă bani pentru o funcție din care el o să câștige, iar noi nu?”  Dar, cunoscându-l personal, de pe vremea când eram amândoi liceeni, fiind deci mai puțin obiectiv, am încercat să văd un pic mai departe de simplul gest care, la prima vedere, denotă insolență și inspiră orice altceva decât dorința de a contribui financiar.

Așa am ajuns să mă gândesc la campaniile pe care le-am trăit, ca ziarist de cele mai multe ori, și la sumele de bani care s-au vehiculat. Care, după cum știm cu toții, n-au fost modice, pentru că imaginea candidatului și/sau a partidului nu costă niciodată mai mult decât în campanie. Și-atunci se pune întrebarea, de bun simț, legată de sursa acestor bani. Unii, cei mai săraci dintre candidați, mai mereu perdanți, au venit cu bani de-acasă și-mi amintesc clar destule asemenea cazuri, de la toate partidele. Aceștia își plăteau facturile ori din salariu, ori din veniturile din micile afaceri, și, fie vorba între noi, erau și cei mai serioși dintre clienții de publicitate electorală.

Citiți și: Dan Stroe, mesaj către brădeni după victorie: „Suntem o comunitate unită!”

Dar cei mai importanți participanți, din rândul cărora se alegeau câștigătorii, și care aruncau, unii dintre ei, cu bani în stânga și-n dreapta nu-și dezvăluiau niciodată sursele de finanțare. Sigur, se vorbea de bani din cotizații, de diferite donații, dar puțini erau cei care întrebau mai multe și mai puțini cei care primeau răspunsuri clare. Dar, atât timp cât munca se făcea și banul „sărea”, nu mai conta de unde veneau fondurile. Vedeai, după ce vreun cetățean era votat, că unele firme sau unii prieteni ai săi deveneau un pic mai apropiați de instituția respectivă, unde câștigau licitații pe bandă rulantă.

În unele cazuri, cele mai grave, relațiile dintre edili și prietenii din zona de afaceri ajungeau la tribunal, iar protagoniștii petreceau mici sejururi după gratii. În zilele noastre, situația este mult mai bine reglementată, în sensul în care partidele și candidații trebuie să explice de unde au banii și cum îi cheltuie. Dar chiar și-așa ajungem la donații de nivelul sutelor de mii de euro, pe care un candidat cu venituri normale nu le poate strânge într-o viață, de unde și suspiciunile legate de integritate care, de exemplu, au împiedicat-o pe o distinsă europarlamentară dintr-un județ vecin să devină comisar european.

Având în vedere aceste fapte, ajungi să te gândești că poate ideea candidatului care vrea să facă apel la solidaritatea concetățenilor nu e chiar atât de deplasată. La urma urmei, ditamai președintele american ajunge în funcție cu bani pe care-i strânge, la evenimente fastuoase, unde tacâmul costă vreo 10.000 de dolari. Totul pe față, firește. Iar în lumea civilizată sunt destule partidele care-ți cer direct, când te înscrii, bani pentru susținerea candidaților. E ca la fotbal, când cluburile trăiesc nu numai din sponsorizări, ci și din prețul biletelor și al produselor derivate. Iar dacă unii plătesc să aibă tricou cu Messi sau poză cu Ronaldo, de ce n-ar plăti și pentru omul pe care și-l doresc primar? Așa edilul ar fi mult mai ușor de tras la răspundere de către alegători, pentru că pe banii lor a ajuns în funcția pe care trebuie s-o exercite pentru ei.

E un model nou, firește, dar mi se pare mai cinstit decât diferitele sponsorizări netransparente care pot duce la conflicte flagrante de interese. Așadar, dragi piteșteni, sunteți pregătiți să dați din buzunar pentru un nou primar?

Kaia 555×222
Pizza Sapori Italia 570 90