- Publicat de: admin
- 23-03-2010, ora 7:09
- Diverse
Contabilitatea viitorului
De câteva zile a fost pus în dezbatere publică un proiect ce îşi propune modificarea Legi contabilităţii 82 din 24 decembrie 1991, republicată în 18 iunie 2008. Prin care se încearcă legiferarea noţiuni de organizare şi conduce a contabilităţii, printr-un compartiment distinct format din cel puţin două persoane, ce desfăşoară activităţii de natură financiar – contabilă, coordonate de către un director economic sau contabil şef încadrat cu contract individual de muncă.
În situaţia în care contabilitatea nu se poate organiza în formula arătată, societatea comercială va trebui să încheie un contract de prestări de servicii contabile cu o persoană fizică sau juridică autorizată de Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.
Luând în calcul motivaţia celor 41 de parlamentari care au propus modificarea Legi în cauză, legate de eliminarea unor ingerinţe fiscale în contabilitate şi a sintagmei “altă persoană împuternicită” ce permitea, oricărei persoane cu studii superioare economice, fără a avea calitatea de salariat, să conducă contabilitatea entităţii, prin completarea evidenţelor primare, a registrelor contabilitate şi a declaraţiilor fiscale aferente lunar, trimestrial şi anual, printr-un serviciu part-time.
Am analizat pe de o parte, punctul de vedere exprimat de CECCAR în ziarul ”Argeşul”, dânşi fiind de acord cu propunerea legislativă, interesaţi mai ales de acapararea procentului cuprins între 15% şi 40% din piaţa serviciilor contabile, în care se utilizează în prezent contractul de muncă cu timp parţial de 2 ore pe zi, iar pe de altă parte, opinia formulată de Asociaţia Oamenilor de Afaceri din Argeş privind imposibilitatea de a remunera doi contabili de către IMM-uri, în situaţia în care şi aşa plătesc impozitul minimal, fie că desfăşoară activitate economică sau nu.
Pentru a trage o concluzie realistă a trebuit să iau în calcul anumite date statistice previzionare pentru acest an, şi anume: o inflaţie anuală de 4%, un deficit bugetar între 5% şi 7%, un şomaj de peste 8%, investiţii străine de cel puţin patru miliarde de euro şi fonduri europene atrase de 1% – 1,5% miliarde de euro.
În contextul actual, trebuie să fim conştienţi că Europa este exportatoare în primul rând de servicii şi după aceia de mărfuri. China va acapara în circa 20 de ani zona de exporturi de mărfuri, iar Europa va rămâne cu partea de servicii. Astfel, România va fi nevoită să se adapteze cât mai repede acestei situaţii şi să fie atentă nu numai la exporturile de mărfuri, ci şi de servicii.
În concluzie, după umila mea părere măsura legislativă este totuşi eficientă, prestările de servicii contabile trebuie să aibă ceva în comun cu etica, cu profesionalismul şi legalitatea, care acum se doreşte a fi implementate prin lege. Aşa este în ţara noastră, trebuie să fim obligaţi să facem ceea ce în alte ţările este firesc, legiuitorul trebuie să ne constrângă să facem lucrurile pe care ceilalţi le fac pur şi simplu din decenţă şi din respect pentru consumatorul de informaţie contabilă, fie el: acţionar, potenţial investitor, instituţie financiară, bancară, salariat sau nu în ultimul rând buget.