New Profesional Consult 930 x 122

1195429270821624493molumen_multicolor_power_buttons_4.svg.med

Cum devine o firma inactiva

Lecţia de economie a lui Crăciuneanu

În ce condiţii o firmă poate fi declarată inactivă ?

Avem cazuri din ce în ce mai numeroase în care firmele sunt declarate inactive de către organul fiscal local, prin ordin al preşedintelui ANAF, lista acestora se publică pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice.

Ajung în această situaţie ingrată, contribuabilii persoane juridice sau orice alte entităţi fără personalitate juridică care încalcă următoarele „canoane”: a)nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege; b)se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal depistarea acestuia; c)organele fiscale au constatat faptul că nu funcţionează la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat. Există totuşi şi excepţii legate de, cei aflaţi în stare de insolvenţă sau la care s-a pronunţat o hotărâre de dizolvare, de a nu fi declaraţi inactivi.

De aceea trebuie să facem distincţie între inactivitatea fiscală dispusă de organul fiscal şi inactivitatea temporară înscrisă în registrul comerţului din

Care sunt consecinţele inactivităţii fiscale ?

Cheltuielile unei firme ce privesc tranzacţiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv, sunt considerate nedeductibile la calculul profitului impozabil.

Organul fiscal poate anula din oficiu înregistrarea unei persoane în scopuri de TVA, în cazul acelora ce figurează în lista contribuabililor declaraţi inactivi, precum şi a persoanelor impozabile în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerţului.

În cazierul fiscal se ţine evidenţa persoanelor fizice şi juridice, precum şi a asociaţilor, acţionarilor şi reprezentanţilor legali ai persoanelor juridice care au săvârşit fapte sancţionate de legile fiscale, financiare şi vamale.

În cazierul fiscal al persoanelor fizice şi juridice se înscriu totodată, inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii, atât al persoanei juridice declarate inactivă, cât şi al reprezentanţilor legali, spre exemplu: administratorii.

Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie în următoarele situaţii: la înfiinţarea societăţilor comerciale, de către asociaţi, acţionari şi reprezentanţii legali; la solicitarea înscrierii asociaţiilor şi fundaţiilor în Registrul specific; la autorizarea exercitării unei activităţi independente de către solicitanţi; la cesiunea părţilor sociale sau a acţiunilor de către noii asociaţi sau acţionari; la numirea de noi reprezentanţi legali, precum şi la cooptarea de noi asociaţi sau acţionari cu prilejul efectuării majorării de capital social.

Datele din cazierul fiscal vor fi scoase din evidenţă numai dacă: faptele pe care le-a săvârşit contribuabilul nu mai sunt sancţionate de lege; a intervenit reabilitarea de drept prin hotărâre judecătorească; contribuabilul nu a mai săvârşit fapte de aceeaşi natură într-o perioadă de cinci ani; decesul, respectiv radierea contribuabilului.

Inactivitatea temporară

Prevederea referitoare la exceptarea de la plata impozitului minim a societăţilor aflate în inactivitate temporară se aplică astfel: în situaţia în care societatea intră în inactivitate în cursul anului, reglementările fiscale se aplică pentru perioada cuprinsă între începutul anului şi data când societatea înregistrează la ORC cererea de menţiuni; dacă perioada de inactivitate încetează în cursul anului, societatea are în vedere impozitul minim de la data încetării inactivităţii; societăţile înfiinţate în cursul anului nu aplică dispoziţiile referitoare la impozitul minim pentru anul în care se înregistrează la ORC deoarece nu au bază de raportare anterioară.

Odată cu apariţia Ordinului preşedintelui ANAF 1221 din 12 iunie ac, s-a prevăzut o “Procedură de aprobare a regimului de declarare derogatoriu”, prin care societăţile comerciale aflate în această situaţie, au obligaţia să depună la organul fiscal o copie a extrasului emis de către Oficiul Registrului Comerţului teritorial privind suspendarea temporară.

Acordarea acestui regim de declarare se face de către organul fiscal, numai la solicitarea contribuabililor care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Ordinul în cauză. În acestă situaţie vor fi scutiţi de la depunerea declaraţiilor, cu excepţia bilanţurilor semestriale şi anuale.

Viorel Crăciuneanu

craciuneanu2002@yahoo.co.uk

555 X 222 POSADA 2

Comentarii

Comentariiile care conțin cuvinte injurioase/jignitoare și/sau acuzații, nu vor fi publicate pe site. Mai mult decât atât, cei care încalcă aceste reguli minime, vor fi blocați pe site și nu vor mai putea accesa publicația online ePitești.ro. Vă mulțumim pentru înțelegere!

New Profesional Consult 570×90