- Publicat de: admin
- 21-04-2010, ora 6:12
- Diverse
Impozitul minim poate fi un factor nociv
Nivelul datoriei publice este una dintre condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru trecerea la euro după anul 2014. Astfel, criteriile de la Maastricht spun printre altele, că datoria publică să fie mai mică de 40% din PIB. Conolidarea fiscală pentru diminuarea acesteia este un pas mai mult decât necesar. Spre exemplu, deficitul bugetar stabilit pentru acest an va fi de 5,9% din PIB, iar dacă acesta se va menţine să zicem peste 5% în perioada 2010 – 2014, atunci ponderea datoriei publice se va îndrepta spre 74% ceea ce este foarte mult. Atunci ce este de făcut ?
Reitingul de credit al României ar putea fi îmbunătăţit cel mai devreme la sfârşitul acestui an, dar numai după ce vor apărea rezultate vizibile: atât din punct de vedere al creşteri gradului de colectare al impozitelor şi taxelor, cât şi al menţineri mediului de afaceri – microîntreprinderi, compani mijloci şi mari – la un nivel acceptabil, care să indice faptul că măsurile fiscale aplicate de Executiv au un impact în sensul reducerii deficitului bugetar.
Cum vor calcula impozitul minim microîntreprinderile
După cum ştim, din acest an, regimul microîntreprinderilor a devenit caduc din cauză, că pentru anul fiscal în curs nu a fost reglementată o cotă a impozitului pentru acestea, înscriindu-se în regimul normal, de declarare şi plată, a impozitului pe profit anual, prin plăţi anticipate efectuate trimestrial, în sumă de o pătrime din impozitul minim datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele de inflaţie.
Impozitul minim datorat se stabileşte în funcţie de tranşa de venit în care se înregistrează fiecare societate, în conformitate cu situaţiile financiare de la finele anului precedent. Calculul şi plata impozitului se face trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni următoare trimestrului pentru care se calculează impozitul.
În conformitate cu Ordonanţa de urgenţă nr.22 din 22 martie ac., plăţile anticipate se vor face începând cu anul 2012, cu excepţia contribuabililor înfiinţaţi în cursul anului procedent, care nu au fost obligaţi la plata impozitului minim şi care la sfârşitul anului fiscal în care s-au înfiinţat au înregistrat pierdere fiscală, vor trebui să efectueze plăţi anticipate în condiţiile stabilite.
Ceilalţi contribuabili persoane juridice, vor face comparaţie între suma impozitului pe profit calculată cu cea corespunzătoare impozitului minim aferentă tranşei de venit în care se încadrează, plătind suma cea mai mare.
Impozitul minim este considerat de specialişti, un factor care a dus până în prezent la închiderea a peste 195.000 firme, fie către faliment, suspendare temporară şi reorientare către statutul de persoană fizică autorizată sau întreprindere independentă, şi eventual către statutul de salariat, cu contribuţii sociale pentru pensie, sănătate şi şomaj de şapte ori mai mari.
În orice caz, este greu de presupus că prin unificarea cotei de impozit a fostelor microîntreprinderi, statul va obţine mai multe fonduri la buget. Să nu ajungem să ne trezim că vor supravieţui doar companiile mijlocii cu o cifră de afaceri cuprinsă între 6,7 milioane lei şi 70 milioane lei, precum şi marile companii denumite firme multinaţionale.