Guvernul pregătește o nouă lovitură pentru șoferi și pentru întreg lanțul economic: un nou sistem de taxare rutieră diferențiată, care va aduce scumpiri semnificative atât pentru transportatori, cât și pentru consumatorii finali.
Ministerul Transporturilor, împreună cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a anunțat modificări majore în ceea ce privește modul de calcul al taxelor de drum, în special pentru vehiculele de transport marfă, conform jurnalul.ro. Noile taxe vor fi aplicate în funcție de:
– Kilometrii parcurși (distance-based)
– Gradul de poluare al vehiculului (norma EURO)
– Perioada de utilizare a infrastructurii (time-based pentru autoturisme și vehicule ușoare)
Taxele rutiere se scumpesc din 2025! Românii vor plăti mai mult pentru fiecare kilometru
Practic, șoferii de camioane cu masa totală peste 3,5 tone vor plăti în funcție de distanță și emisii, ceea ce ar putea dubla costurile pentru operatorii de transport.
Creșterea taxelor rutiere se va reflecta în scumpirea produselor alimentare, a materialelor de construcție, dar și a altor bunuri esențiale, într-un context deja tensionat de majorările prețurilor la energie, gaze și combustibili.
CNAIR a încasat în 2024 peste 1 miliard de euro din roviniete și taxe de pod, însă autoritățile nu au prezentat încă un studiu de impact privind veniturile estimate în urma introducerii noului sistem de tarifare.
„Este o măsură care riscă să lovească în întreaga economie și în bugetele familiilor, pentru că transportul rutier susține peste 5% din PIB-ul României și angajează 100.000 de persoane. Dacă nu e însoțită de investiții în infrastructură și compensații reale, va genera inflație și dificultăți în lanțul logistic,” spun reprezentanți din industrie.
Taxarea suplimentară vine în aplicarea directivelor europene, dar nu este însoțită, deocamdată, de compensații sau măsuri de protecție socială clare.