Eurial 930 x 122

bac2010

Ce a picat la romana la BAC

Elevii au avut de rezolvat, luni, la proba de limba şi literatura română a examenului de bacalaureat, subiecte vizând opere ale scriitorilor Mircea Eliade, Nichita Stănescu şi I.L.Caragiale.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Se dă următorul text:

„Mi-am dat seama că nu se gândea întotdeauna la o eventuală despărŃire; asemenea gânduri, cumplite, le respingea cu dârzenie întreaga ei fiinŃă. Dar bănuia că viaŃa aceasta, trăită împreună clipă de clipă, miracolul acela, a două făpturi necontenit prezente una pentru alta, nu va putea dura. Îsi dădea seama, zărindu-mă uneori în faŃa raftului cu cărŃi, că în curând mă va cuprinde vechea mea patimă, si că atunci munca mă va fura de lângă ea ceasuri si zile întregi. Stia că setea mea de creaţie, de scris, a fost numai adormită, că ea nu va putea fi definitiv stinsă. Se împăcase cu acest destin – despărţirea noastră pentru lungi, chinuitoare intervale – dar l-ar fi voit cât mai târziu împlinit.

Câteodată îsi spunea că e imorală cu dragostea ei strivitoare, că un om nu poate trăi fără să muncească si mai ales un artist nu are dreptul să-si îngroape talentul într-o dragoste fericită, si pentru fiinţa ei cinstită îndoielile acestea erau chinuitoare. Dar întotdeauna sfârsea prin a-si spune că, moral sau imoral, bine sau rău, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevărata, tainica dragoste; că întâlnirea noastră este singurul lucru esenŃial, real, iar toate celelalte – muncă, creaţie, talent, onoare si câte vor mai fi – nu preŃuiesc nimic, căci toate sunt zădărnicii omenesti ale pământului…

(Mircea Eliade, Nuntă în cer)

Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la text:

1. Numeste câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: despărţire, patimă.

2. Explică rolul punctelor de suspensie în secvenŃa: căci toate sunt zădărnicii omenesti ale pământului…

3. Construieste un enunŃ în care să folosesti o locuŃiune/ expresie care să conŃină substantivul gând.

4. Precizează tipul de perspectivă narativă din textul citat.

5. Transcrie două cuvinte din text care aparŃin câmpului semantic al creaţiei.

6. Notează două motive literare din textul dat.

7. Prezintă semnificaŃia unei figuri de stil din textul dat.

8. MenŃionează două trăsături ale genului epic, ilustrându-le cu exemple din text.

9. Comentează, în sase – zece rânduri, următoarea secvenţă din textul dat: Dar întotdeauna sfârsea prin a-si spune că, moral sau imoral, bine sau rău, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevărata, tainica dragoste; că întâlnirea noastră este singurul lucru esenŃial, real, iar toate celelalte – muncă, creaţie, talent, onoare si câte vor mai fi – nu preŃuiesc nimic, căci toate sunt zădărnicii omenesti ale pământului…

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de rânduri despre cunoasterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmaŃia lui Nichita Stănescu: A avea un ideal înseamnă a avea o oglindă.

În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte

− să redactezi conţinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/ a propriei opinii faŃă de problematica pusă în discuţie, enunţarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte

− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaŃie) si limita de spaŃiu indicată. 6 puncte

Atenţie! Formulările de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmaŃia…/ Autorul are dreptate când afirmă că…/ AfirmaŃia autorului este corectă…, neînsoŃite de enunŃarea propriei opinii, nu se consideră ipoteză.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redactează un eseu de două–trei pagini, despre particularităŃile de construcŃie a personajului dintr-un text

dramatic studiat, aparŃinând unuia dintre autorii canonici: I.L. Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu.

În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:

− susţinerea unei opinii despre modul în care se reflectă tema textului dramatic în construcŃia

personajului ales;

− prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/ conflictele textului dramatic;

− relevarea unei trăsături dominante a personajului, ilustrate prin două episoade/ secvenţe dramatice semnificative/ citate comentate;

− ilustrarea a patru elemente de structură si compoziŃie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (acŃiune, conflict, relaŃii temporale si spaŃiale, indicaŃii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.).

Notă! Ordinea integrării reperelor în cuprinsul lucrării este la alegere.

Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinŃă/ reper).

Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte;

abilităŃi de analiză si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte;

ortografia – 2 puncte; punctuaŃia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct;

încadrarea în limita de spaŃiu indicată – 1 punct).

În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum două pagini si să dezvolte subiectul propus.

555 X 222 CAPRA
570 X 90 POSADA 3