[236x587px]TârgDeJucării_epitesti

S-a scris cu dinamită, se continuă cu tehnologie: România sparge recordul de pe Transfăgărășan! Se întâmplă pe autostradă

România sparge recordul

Tunelul Capra – Bâlea, săpat cu eforturi uriașe în inima Munților Făgăraș în anii ’70, a fost timp de decenii un simbol al ambiției inginerești românești. Cu o lungime de 884 de metri, a rămas cel mai lung tunel rutier din țară timp de 50 de ani. Dar nu pentru mult timp.

În următorii ani, România va depăși acest record istoric prin construcția mai multor tuneluri de autostradă impresionante, unele de peste două ori mai lungi decât tunelul emblematic al Transfăgărășanului.

pizzeria sapori  930 122
PIZZERIA SAPORI 555 222

Capra – Bâlea: muncă, explozibili și titluri de „eroi”

Construcția tunelului Capra – Bâlea a fost o operă de forță. Au fost dislocați peste 41.000 de metri cubi de stâncă, s-au folosit 20 de tone de dinamită, iar muncitorii – mulți dintre ei militari – au lucrat în condiții extreme. Unii au fost recompensați cu titlul de „Erou al Muncii Socialiste”.

Tunelul a fost parte integrantă din Transfăgărășan (DN7C), drumul montan inaugurat în 1974 de Nicolae Ceaușescu. Deși are o utilitate limitată, traseul a devenit un punct de atracție turistică major, iar tunelul – un reper al infrastructurii românești.

Tunelul Meseș – cel mai lung din România: 2,89 kilometri

Pe Autostrada Transilvania (A3), în apropiere de Zalău, este în curs de realizare Tunelul Meseș, care va avea 2,89 km lungime, de peste trei ori mai mult decât tunelul de pe Transfăgărășan.

Lucrările sunt realizate de o asociere condusă de firma Makyol, în baza unui contract de 6,62 miliarde de lei, cu o durată de execuție de 5 ani. Tunelul va avea două tuburi, fiecare cu două benzi, și va traversa Munții Meseș între Ciumărna și Crasna.

Tuneluri duble pe A1 Lugoj–Deva

Pe Autostrada A1, tronsonul Margina–Holdea, în februarie 2025 au început lucrările la două tuneluri gemene, care totalizează 2,1 kilometri. Proiectul include și un viaduct și un pasaj, având o valoare estimată la 843 milioane de lei.

S-a scris cu dinamită, se continuă cu tehnologie: România sparge recordul de pe Transfăgărășan! Se întâmplă pe autostradă

Inițial, era prevăzut un tunel de doar 450 metri, dar în urma presiunilor ecologiste, planul a fost modificat pentru a reduce impactul asupra mediului.

Tuneluri spectaculoase pe Autostrada Sibiu–Pitești

Cel mai lung tunel din Carpații Meridionali va fi Tunelul Poiana (1,78 km), parte a secțiunii Cornetu–Tigveni a Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești. Va fi realizat cu TBM-uri („cârtițe mecanice”) și este programat pentru finalizare în 2027.

930X122 MAIA
Afis Wonder Prestige 555222 px

Un alt tunel important, Momaia (1,35 km), este deja în fază avansată, cu o galerie străpunsă în martie 2025, pe Secțiunea 4 a autostrăzii, între Tigveni și Curtea de Argeș.

20+ tuneluri în Carpații Orientali, pe Autostrada Unirii (A8)

Viitorul infrastructurii românești capătă proporții epice pe traseul Autostrăzii Unirii (A8), care va lega Transilvania de Moldova. Numai pe lotul Ditrău–Grințieș vor fi construite 19 tuneluri, totalizând peste jumătate din lungimea tronsonului, adică aproximativ 22 km din 38.

Contractele pentru loturile Ditrău–Grințieș și Sărățeni–Joseni, semnate în martie 2025, au o valoare cumulată de peste 11 miliarde de lei, cu durate de execuție de 54 de luni.

De la dinamita din anii ’70, la TBM-urile secolului XXI

Tunelul Capra–Bâlea rămâne un simbol al unei epoci în care infrastructura era construită cu trudă și explozibil. Astăzi, România scrie un nou capitol, folosind tehnologii moderne și finanțări europene.

Recordul Transfăgărășanului va fi depășit, dar nu uitat. Noul val de construcții arată că România se apropie, în sfârșit, de standardele europene în infrastructură, iar tunelurile de autostradă devin realitate, nu doar schițe pe hârtie.

Sursa: adevarul.ro

New Profesional Consult 263×587