UMB abandonează! Cea mai dorită autostradă riscă să rămână un vis
Românii, și mai ales moldovenii, așteaptă de peste 30 de ani conexiunea rutieră vitală care să lege Moldova de restul Europei.
Vestea că UMB a câștigat execuția celor mai grele tronsoane ale A8 a fost privită ca o garanție că proiectul va deveni, în sfârșit, realitate.
Dar acum, situația s-a întors complet: constructorul solicită rezilierea contractului de 7,3 miliarde lei pentru Ditrău-Grințieș și renunță la procedura încheiată pe Sărățeni–Joseni (5,9 miliarde lei), deși a fost declarat câștigător.
Mărul discordiei: garanția de bună execuție
Conform documentelor obținute pe surse, UMB contestă clauza privind garanția de bună execuție – 1,5% din valoarea contractului (aproximativ 90 milioane lei), sumă deja asumată în ofertă și la semnarea contractului.
UMB abandonează! Cea mai dorită autostradă riscă să rămână un vis
UMB solicită reducerea acesteia la doar 0,5%, ceea ce contravine legislației achizițiilor publice.
CNIR, inițial de acord informal, realizează ulterior că acceptarea modificării ar fi ilegală.
Solicită puncte de vedere oficiale de la ANAP și Ministerul Transporturilor (DGOIT), care confirmă că reducerea procentului ar însemna o modificare substanțială a contractului și ar duce la pierderea fondurilor europene.
UMB cere reziliere și restituirea garanției de participare
Nemulțumit, UMB cere rezilierea și retragerea din proiect, precum și restituirea imediată a scrisorii de garanție depusă pentru participarea la licitație – exact garanția care ar trebui să protejeze statul de astfel de răzgândiri post-adjudecare.
Riscuri pentru întreaga infrastructură rutieră
Această clauză nu este specifică doar pentru A8.
Toate contractele recente derulate de CNAIR și CNIR prevăd procentul de 1,5% din valoare drept garanție.
Spre exemplu, turcii de la Makyol-Ozaltin au depus recent 100 milioane lei pentru A3 Poarta Sălajului–Nușfalău, fără obiecții.
Ce urmează pentru A8
Acțiunea UMB pune sub semnul întrebării întregul calendar al Autostrăzii Unirii.
Dacă retragerea se concretizează, CNIR va fi nevoită să reia licitațiile pe aceste tronsoane esențiale.
Riscul întârzierilor masive și al pierderii finanțărilor europene este iminent.
Sursa: Asociația Pro Infrastructură / Facebook