Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) anunță o schimbare majoră pentru toți șoferii din România.
Începând cu acest an, firmele de asigurări vor fi obligate să explice clar cum a fost calculat prețul poliței RCA și de ce acesta se modifică la reînnoire.
Modificările vin ca parte a unui ghid de conduită pentru asigurători, explicat în exclusivitate de vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, pentru Economica.net.
„În viitor, oferta RCA va include toate detaliile relevante: tariful de bază, explicațiile pentru eventualele creșteri sau scăderi de preț, reducerile comerciale aplicate, bonus-malus și alte costuri – toate explicate clar, fără artificii sau exagerări”, a precizat Mititelu.
Șoferii vor primi astfel o ofertă detaliată, nu doar o sumă totală, ca până acum.
Vor ști exact care este tariful de bază pentru segmentul lor (vârstă, zonă, mașină etc.) și ce factori au dus la schimbări față de anul anterior.
RCA 2025 se schimbă radical în 2025! ASF dă vestea pe care o așteptau milioane de șoferi
ASF vrea să pună capăt diferențelor uriașe dintre ofertele RCA primite de șoferi, în unele cazuri de până la 3-4 ori mai mari pentru același profil.
Segmentările excesive pe criterii ca culoarea mașinii, numărul de proprietari sau istoricul de amenzi vor fi revizuite.
„Nu intervenim în formulele actuariale, dar impunem standarde etice.
Nu mai permitem ca ‘creativitatea’ să genereze tarife care nu reflectă riscul real”, a mai declarat oficialul ASF.
Noul ghid de conduită vizează și procesul de administrare a daunelor, care ar trebui să fie mai rapid și mai clar pentru asigurat.
Brokerii și agenții vor fi obligați să ofere sprijin șoferilor în explicarea ofertelor, încă de la prima interacțiune.
Ghidul ASF va fi transmis tuturor firmelor de asigurări. Acestea vor trebui să confirme în ce măsură se conformează recomandărilor.
Dacă nu pot justifica refuzul de a le aplica, acestea vor deveni obligatorii și vor fi încorporate în regulamentele interne.
Ce rămâne în calculul RCA:
– Vârsta șoferului (sub 30 de ani = risc mai mare);
– Puterea motorului;
– Zona de înmatriculare a vehiculului;
– Istoricul de daune;
– Bonus-malus.