Ai două mașini? Legea te obligă să plătești RCA mai scump!
O reglementare mai puțin cunoscută de mulți șoferi continuă să creeze frustrări și cheltuieli suplimentare, în ciuda faptului că a intrat în vigoare de mai bine de șapte ani.
Conform Normei ASF nr. 20/2017, dacă îți cumperi o mașină nouă și păstrezi în același timp vechiul autoturism, vei plăti mai mult pentru RCA-ul celei de-a doua mașini, chiar dacă ai un istoric impecabil ca șofer.
Sistemul Bonus-Malus nu se aplică la a doua mașină
Sistemul Bonus-Malus, care recompensează comportamentul preventiv în trafic, nu permite transferul clasei Bonus de la o mașină la alta, dacă ambele sunt deținute în același timp de același proprietar.
Astfel, noul autovehicul va începe cu clasa B0, ceea ce înseamnă că nu beneficiază de reducerea aplicată pentru primul vehicul.
Bonusul se transferă doar dacă mașina veche este vândută.
Caz concret: penalizat pentru prudență
Un șofer din Constanța, care și-a achiziționat recent o a doua mașină și a păstrat-o și pe cea veche, a constatat că trebuie să plătească un RCA mai scump, deși nu a provocat niciun accident și are un istoric curat.
Situația nu este singulară, iar legea afectează în special șoferii corecți, care nu înțeleg de ce nu li se recunoaște prudența.
Explicațiile specialiștilor: o măsură de protecție a sistemului
Un broker de asigurări explică faptul că, dacă o persoană ar putea aplica aceeași clasă Bonus la mai multe vehicule, companiile de asigurări ar încasa mai puține prime, ceea ce ar afecta echilibrul financiar al sistemului RCA.
Pentru a evita majorarea tarifelor pentru clienții noi, în special tinerii șoferi, legea limitează aplicarea clasei Bonus la un singur vehicul per persoană.
Costuri medii și impact pentru persoanele juridice
În București, o persoană juridică plătește în medie 1.900 de lei pentru RCA, în timp ce în restul țării prețul mediu este de aproximativ 1.300 de lei.
Costurile pot crește semnificativ dacă se achiziționează mai multe mașini pe același nume, fără a se închide polițele anterioare.