- Publicat de: ePitești
- 1-10-2014, ora 8:45
- Interviu
MIHAI DARABAN: „MEDIUL DE AFACERI POATE FI PUTERNIC DACĂ STATUL E PREDICTIBIL”
Sistemul cameral din România a împlinit ieri 150 de ani de la înființare, o aniversare care poate prevesti revenirea Camerei de Comerț în linia întâi pentru atragerea de investiții și dezvoltare economică. Despre așteptările mediului de afaceri și perspectivele economice pentru 2015 vorbește într-un interviu pentru www.ziare.com Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României.
Citiți și: Simona Bucura Oprescu, Gentea și Mînzînă premiază excelența în afaceri!Ce înseamnă pentru dumneavoastră această aniversare?
-Este un moment de bucurie și un moment care anunță revenirea Camerei de Comerț și Industrie a României în prim planul dezbaterii publice legate de atragerea de investiții și dezvoltarea economică. Este o zi de sărbătoare, în care rememorăm deopotrivă momentele dificile traversate de-a lungul istoriei de sistemul cameral românesc, precum și reușitele în promovarea capitalului național. E cazul ca agenda publică să se îndrepte spre chestiunile de fond: cum sprijinim firmele să producă mai mult, cum să fie mai competitive și să creeze și mai multe locuri de muncă. Antreprenorii români sunt categoria care a avut cea mai mare influență pozitivă asupra dezvoltării României, în condiții numai de ei înțelese cu adevărat. Trebuie ca toată societatea să onoreze munca, sacrificiile și riscurile asumate de antreprenorii români în ceea ce a însemnat și înseamnă dezvoltarea economică a României. Sistemul cameral din România este cel mai puternic partener al mediului de afaceri și al instituțiilor publice deopotrivă. Are experiența necesară și dispune de cea mai puternică infrastructură de afaceri din România – sediul central din București, complexul expozițional Romexpo și sedii cu baze de date, informații de afaceri și personal în 42 de județe.
Citiți și: Pitești. Afaceri cu multe zerouri! De unde scot unii profit e incredibilCare considerați că ar fi așteptările mediului de afaceri?
-Predictibilitate, claritate în privința politicii fiscale, debirocratizare și investiții în rețeaua de sprijin pentru IMM-uri, pentru că de multe ori costurile consultanței pentru afaceri și pentru dezvoltarea firmelor sunt prohibitive și plafonează potențialul. Desigur, sunt doar câteva lucruri care trebuie făcute de statul român. Totul pornește de la stat. Mediul de afaceri și-ar dori un stat minimal, dar realizează că acest lucru nu e posibil în niciun caz acum. Însă ar fi mare nevoie ca statul să facă o serie de pași spre mediul de afaceri. În primul rând să aibă o altă abordare a relației cu acesta. Să înțeleagă că mediul de afaceri poate fi unul puternic doar dacă statul e unul predictibil.
Cum evaluați perspectivele economice pentru anul 2015?
-România se află într-o perioadă de stabilitate economică. Din păcate, abordarea Ministerului de Finanțe rămâne una cel puțin stranie, creatoare de turbulențe și confuzie la nivelul mediului de afaceri. De exemplu, se taxează apa care este introdusă în docurile uscate pentru a permite lansarea la apă a navelor. Apa aceea nu produce practic nimic, ci doar permite închiderea unui proces industrial, în speță ieșirea în mare a navelor construite de inginerii și muncitorii români. Dacă vrem ca România să devină cu adevărat atractivă pentru investitori, aceste anomalii legislative trebuie eliminate. Credem că perspectivele vor fi mult mai bune dacă semnalele din mediul guvernamental vor avea în vedere nevoia acută de predictibilitate. De asemenea, e foarte important să vedem cum va evolua creditarea economiei reale de către sistemul bancar. Creșterea investițiilor publice și atragerea de noi investitori străini vor face diferența. Există și vești bune. Scăderea taxei pe stâlp este un succes și cred că am contribuit și noi la obținerea acestei reduceri pentru economia reală. Mai e loc pentru o reducere suplimentară, dacă nu cumva ar merita gândită o renunțare la această taxă dăunătoare sectorului productiv.
Ați anunțat dorința sistemului cameral de a sprijini promovarea externă a României. În ce stadiu se află acest obiectiv?
-Suntem într-un stadiu avansat, pregătim mai multe misiuni economice pe zone de interes pentru companiile românești. Potențialul României este foarte puțin cunoscut comparativ cu al altor țări. Constatăm și din partea Guvernului o intensificare a atragerii de investiții, iar acest lucru ne bucură. Apreciem în mod deosebit vizita pe care prim-ministru a făcut-o în Houston, acolo unde își au sediul unele dintre cele mai mari companii americane din domeniul energiei. E un semnal foarte important. Deja în România se află companii mari, dar multe altele ar putea veni având în vedere nu doar deschiderea reală a țării, ci și tradiția puternică a României în sectorul energetic. Sper ca întâlnirile din Statele Unite să se concretizeze în cât mai multe proiecte care să asigure independența energetică a României. Desigur, sunt și alte zone din afara Uniunii Europene cu care trebuie să creștem cooperarea în domeniul economic. Statele din nordul Africii, Orientul Mijlociu, dar și din America Latină, acolo unde există o mare deschidere către produsele venite din Uniunea Europeană. La 25 de ani de la căderea comunismului trebuie să renunțăm la complexe, să privim cu curaj către piața globală și să încercăm să facem tranziția de la rolul de subcontractori, pe care îl avem în multe situații, la cel de lider de proiect sau prim furnizor de produse și servicii. România este competitivă în multe domenii și devine competitivă în multe altele. Avem printre cele mai bune și diverse produse IT din lume, printre cei mai buni ingineri și chiar și producția agricolă este în creștere, deci avem din ce în ce tot mai multe motive să abordăm cu curaj piața globală. Iar noi, Camera de Comerț și Industrie a României, vom sprijini direct acest lucru, prin facilitarea de contacte și prin preluarea organizării delegațiilor și a misiunilor economice, în parteneriat cu Guvernul României. (Preluare material și foto de pe www.ziare.com – titlul materialului ne aparține)