Începând cu anul 2025, șoferii din România vor trebui să se conformeze unor reglementări europene mai stricte privind siguranța și emisiile autovehiculelor, în special în cazul celor diesel și cu vechime mai mare de un deceniu.
Una dintre principalele schimbări vizează Inspecția Tehnică Periodică (ITP), care va deveni obligatorie anual pentru toate vehiculele mai vechi de 10 ani, indiferent de legislația națională actuală.
În România, până acum, mașinile între 3 și 12 ani necesitau ITP o dată la doi ani, iar cele mai vechi de 12 ani – anual.
Noile norme impun uniformizarea acestor standarde la nivelul Uniunii Europene, vizând prevenirea accidentelor cauzate de defecțiuni tehnice.
Tot din 2025, proprietarii de vehicule diesel vor avea obligația să se asigure că mașina este echipată cu un filtru de particule (DPF) funcțional.
Ai mașină mai veche de 10 ani? ITP-ul din 2025 devine coșmar!
Dacă acest dispozitiv este lipsă sau defect, vehiculul nu va mai putea trece ITP-ul.
Înlocuirea unui filtru poate ajunge până la 3.000 de euro, costuri pe care mulți șoferi români le-au evitat până acum, prin eliminarea completă a DPF-ului.
Măsurile anunțate vor afecta în special proprietarii de autoturisme diesel vechi, care vor fi nevoiți să investească sume considerabile pentru întreținere și aducerea autovehiculelor la standardele cerute.
Se estimează că aceste schimbări vor accelera în România trecerea la vehicule mai noi și mai puțin poluante.
Noile reguli fac parte din efortul general al Uniunii Europene de a îmbunătăți siguranța rutieră și de a reduce emisiile de noxe provenite din transportul rutier.