Reguli noi la ITP pentru mașinile mai vechi de 10 ani
Mașinile cu o vechime de peste 10 ani ar putea fi obligate să treacă inspecția tehnică anual, potrivit unei noi directive europene.
Propunerea vine din partea Comisiei Europene și are ca scop reducerea poluării și creșterea siguranței rutiere în toate statele membre.
Inițiativa a fost lansată oficial pe 24 aprilie și vizează inclusiv România, unde parcul auto este dominat de vehicule vechi.
Noua regulă ar putea avea un impact major asupra milioane de șoferi români care dețin autoturisme mai vechi de un deceniu.
Conform documentului, toate vehiculele cu o vechime mai mare de 10 ani – inclusiv furgonetele – vor trebui să treacă prin ITP (Inspecția Tehnică Periodică) în fiecare an, și nu o dată la doi ani, cum este cazul acum în multe țări.
Reguli noi la ITP pentru mașinile mai vechi de 10 ani
Uniunea Europeană își propune astfel să reducă cu 50% numărul deceselor și al rănilor grave din accidentele rutiere până în 2030, estimând că această regulă ar putea salva până la 7.000 de vieți și ar preveni peste 65.000 de accidente grave între 2026 și 2050.
România, cu un parc auto îmbătrânit, va resimți direct efectele noii reguli. Potrivit datelor oficiale, peste 70% dintre mașinile înmatriculate în țară au o vechime de peste 10 ani.
Pentru șoferi, noile controale anuale ar însemna nu doar mai multă grijă pentru întreținerea vehiculului, ci și costuri mai mari.
În Franța, taxa medie pentru un control tehnic este de 78 de euro, iar în România aceasta variază între 100 și 200 de lei, în funcție de tipul vehiculului și de stația ITP.
Propunerea urmează să fie discutată și aprobată de Parlamentul European și de Consiliul Uniunii Europene.
Dacă va fi adoptată, implementarea noilor reguli ar putea dura câțiva ani, timp în care statele membre vor trebui să-și actualizeze legislația națională.