Se schimbă regulile pentru ITP. Inspecții mai dure pentru toți șoferii
Uniunea Europeană introduce noi reguli privind inspecția tehnică periodică (ITP), valabile și în România.
Vor fi impuse controale mai stricte pentru toate tipurile de vehicule, inclusiv electrice.
Noile norme vizează reducerea accidentelor, a poluării și a fraudelor cu kilometrajul.
- Reguli noi ITP Mașinile care NU mai au voie să circule. Înmatriculare suspendată automat, amenzi uriașe
- Nici măcar un metru nu mai ai voie să mergi cu mașina în 2025! Circulația în localitate, interzisă complet în această situație!
- Obligație legală pentru șoferi: Termen de 30 de zile pentru depunerea documentului sau iei amendă
Comisia Europeană a prezentat un amplu pachet de reforme privind inspecția tehnică periodică a autovehiculelor (ITP), care urmează să fie aplicat unitar în toate statele membre ale Uniunii, inclusiv România. Scopul acestor măsuri este creșterea siguranței rutiere, reducerea emisiilor și combaterea practicilor frauduloase din piața auto, conform Capital.ro.
Pentru prima dată, vehiculele electrice vor avea un regim de ITP dedicat.
Se vor verifica nu doar elementele clasice de siguranță, ci și bateria de tracțiune, sistemele electronice avansate, cum ar fi frânarea automată, menținerea benzii de rulare și software-ul care controlează funcțiile critice ale mașinii.
„Este o adaptare necesară într-o piață auto tot mai digitalizată și dependentă de tehnologii inteligente”, se arată în comunicatul Comisiei Europene.
Se schimbă regulile pentru ITP. Inspecții mai dure pentru toți șoferii
Noua legislație prevede inspecții anuale obligatorii pentru toate autoturismele și camionetele mai vechi de 10 ani, indiferent dacă sunt pe benzină, motorină sau electrice.
Măsura urmărește să scoată din circulație mașinile aflate într-o stare tehnică precară și să prevină accidentele cauzate de defecțiuni.
Vehiculele cu emisii mari, în special cele diesel, vor fi vizate de noi metode de testare pentru oxizi de azot (NOx) și particule ultrafine.
Acestea sunt considerate responsabile pentru poluarea aerului în marile orașe și pentru agravarea problemelor respiratorii la nivelul populației.
Comisia propune o bază de date comună la nivel european în care să fie stocate și verificate automat informațiile despre kilometrajul real al fiecărui vehicul.
Astfel, vor fi prevenite fraudele legate de manipularea odometrului, o practică frecventă care afectează milioane de cumpărători de mașini second-hand.
O altă schimbare majoră este digitalizarea proceselor administrative: înmatriculările se vor putea face pe baza unor certificate electronice valabile în întreaga UE. De asemenea, un ITP efectuat într-un stat membru va fi valabil temporar și în alte țări, pentru o perioadă de șase luni, fără obligația de reînmatriculare.
Centrele autorizate vor putea accesa date tehnice detaliate despre vehicule, inclusiv informații din sistemele electronice. Acest lucru va permite o evaluare mult mai precisă și completă a fiecărei mașini prezentate la inspecție.