New Profesional Consult 930 x 122

    casasindicatelor29

    Interviu cu Gheorghe Barbu la deschiderea anului universitar

    Cu ocazia deschideri anului universitar 2010 – 2011, domnul Gheorghe Barbu Rector al Universitaţii din Piteşti a avut amabilitatea de a răspunde la întrebările noastre, exclusiv pentru www.epitesti.ro

    1.Ce diferenţe remarcaţi legate de cifra de şcolarizare în noul an universitar în comparaţie cu cel precedent ?. Care ar fi cauzele acestor diferenţe, exceptând diminuarea populaţiei şcolare ?.
    GB :Universitatea din Piteşti oferă programe de studiu de licenţă, master şi doctorat. Cifra de şcolarizare pentru licenţă a rămas aceeaşi, remarcându-se o stabilizare din punct de vedere a programelor de studii de licenţă, în schimb s-a produs o mărire a cifrei de şcolarizare la master şi o diversificare a direcţiilor de profesionalizare prin aceasată formă de învăţământ. Dacă vă referiţi la diminuarea numărului de studenţi în anul I ea nu este dramatică şi se datorează nu numai faptului că numărul de absolvenţi de liceu este mai mic anul acesta la nivelul întregii Românii, ci şi că o parte din ei nu au reuşit să promoveze bacalaureatul. Noi salutăm faptul că examenul de bacalaureat este mai serios ca altă dată şi tinde să devină o evaluare eficientă, pentru că este de preferat să avem studenţi cu o zestre de cunoştinţe compatibile cu cerinţele noastre.
    2.Ce oferă Universitatea din Piteşti absolvenţilor de liceu pentru a-i atrage pe băncile acestei prestigioase instituţii de învăţământ superior, în raport cu alte instituţii ?
    GB: Nu cred că trebuie să vă mai spun că beneficiem de cel mai modern campus universitar din România. Studenţii noştri învaţă în condiţii mai mult decât civilizate. În plus suntem printre universităţile care şi-au rezolvat problemele de cazare prin diversificarea modalităţilor (cazăm în căminele noastre, în cele din preuniversitar dar şi la persoane particulare). Dacă ne referim la cămine şi cantină condiţiile sunt bune.Universitatea dispune de mai multe tipuri de burse. Avem foarte multe colaborări internaţionale şi am oferit burse în universităţi din Europa, uneori mai mult decât solicitări. In plus beneficiem de bursele tradiţionale ale Guvernului României, dar şi de unele oferite de Consiliul Judeţean şi Consiliul local Piteşti.De anul acesta vom dispune şi de o foarte modernă sală de sport care vine să completeze baza noastră sportivă.
    3. Dacă calitatea programei curriculare s-a îmbunătăţit sau în ce constau acestea în mod concret, pentru că după cum ştiţi învăţământul superior Românesc este în competiţie continuă cu cel din Uniunea Europeană şi foarte mulţi tineri sunt tentaţi a merge la acestea ?
    GB: Sigur că la nivelul fiecărei facultăţi s-au modificat programele pentru că există o dorinţă şi o voinţă de compatibilizare cu programele europene. Licenţa asigură o primă parte de învăţământ mai general şi apoi în master apare profesionalizarea pe diferite direcţii. Suntem preocupaţi de dotarea laboratoarelor şi de condiţii de practică adecvate pentru pregătirea studenţilor noştri. Bursele de stagii de practică pe care le oferim studenţilor noştri în ţări europene sperăm să-i facă din ce în ce mai competitivi.
    4. În ce măsură Universitatea din Piteşti le asigură absolvenţilor acestei instituţii condiţiile optime în vederea participării cu şanse reale de reuşită în competiţia internă şi internaţională de pe piaţa muncii ?. Oare aceştia sunt pregătiţi a face faţă domeniilor din sectoarele ale economiei fie productive sau neproductive pe palierele interne şi externe ?. Luaţi în calcul faptul că managerii din instituţiile private sau de stat preferă salariaţi cu experienţă în domeniu şi ce anume soluţii se întrevăd în planul practicii studenţeşti ?.
    GB: Sigur este o mare problemă pentru tineri încadrarea în muncă post studii. Evaluarea unei instituţii de învăţământ prin angajabilitatea absolvenţilor ei, este de luat în calcul. Din punctul de vedere al patronilor este normal să solicite la angajare experienţă. Din perspectiva unor absolvenţi pare nedrept. Spun al unor absolvenţi, pentru că cei care sunt cu adevărat conştienţi că trebuie să se pregătească şi din punct de vedere practic, fac eforturi pe perioada facultăţii ca stagiile de practică, obligatorii la unele specializări, să fie chiar reale. Alţii preferă să piardă vremea şi să furnizeze doar o adeverinţă care să certifice practica. Noi îi sprijinim pentru că avem pentru unele domenii de studiu colaborări cu mari angajatori precum Renault, Lisadrexlmeier, Lear, Ana IMEP, BRD-SG etc. pentru că studenţii noştri, selecţionaţi în prealabil, să facă fie proiecte de final, fie stagii practice. În colaborare cu asociaţiile studenţeşti organizăm periodic târguri de job-uri. Avem în plan şi vom realiza organizarea unei consultanţe specializate pentru angajare dar şi antreprenoriat.
    5. Cum vedeţi îmbunătăţirea învăţământului universitar de stat în viitor în condiţiile în care recesiunea economică actuală s-ar menţine pe o perioadă mai lungă de timp ?
    GB: Instrucţia este o investiţie pentru viitor. Ea nu se poate face decât dacă există o voinţă politică pentru reformă dar şi cu asigurarea unei finanţări corespunzătoare. Avem nevoie ca în învăţământul superior să pătrundă cei mai buni specialişti. Ei ar trebui să fie mai bine motivaţi pentru a alege să devină cadre didactice în loc să meargă în alt domeniu de activitate. Motivarea pentru cadre didactice provenite din cei mai buni absolvenţi nu se poate face decât prin acordarea unor venituri corespunzătoare şi atunci va fi posibilă si o selecţie reală, având în vedere criterii nu numai de pregătire profesională ci şi de nivel înalt morale. O mai largă autonomie a universităţilor pentru a le face capabile să atragă bani din domeniul privat ar fi de gândit şi absolut necesară. Este nevoie de o legislaţie corespunzătoare pentru parteneriate public-private.
    6. Calitatea învăţământului superior privat este similară sau nu celui public ?.
    GB:
    Avem în România unităţi de învăţământ superior privat în număr mult mai mare ca de exemplu Franţa care are o populaţie aproape de 60 milioane locuitori. S-a dorit ca învăţământul privat să fie o alternativă la cel de stat. Acest lucru nu s-a realizat mereu. Standardele calitative au fost de multe ori mai reduse. Asta nu înseamnă că nu există şi universităţi private de calitate. Nu vreau să generalizez şi nici să credeţi că noi suntem în competiţie cu învăţământul privat. Avem fiecare palierul nostru şi este important să facem eforturi pentru depăşirea calităţii, dar şi pentru atragerea studenţilor.
    Viorel Crăciuneanu
    craciuneanu2002@yahoo.co.uk

    New Profesional Consult-555×222

    Comentarii

    Comentariiile care conțin cuvinte injurioase/jignitoare și/sau acuzații, nu vor fi publicate pe site. Mai mult decât atât, cei care încalcă aceste reguli minime, vor fi blocați pe site și nu vor mai putea accesa publicația online ePitești.ro. Vă mulțumim pentru înțelegere!

    570 X 90 CAPRA 3