- Publicat de: ePitești
- 27-11-2018, ora 14:57
- Economic
NOU MALL ÎN PITEȘTI. ATENȚIONARE DURĂ: “POSIBIL FOCAR TOXIC”
Nou mall în Pitești. Atenționare dură: “Posibil focar toxic”. Discuțiile pe marginea oportunității construirii unui nou mall în Pitești (în cartierul Tudor Vladimirescu) continuă.
Citiți și: O nouă investiție majoră la Spitalul Județean din PiteștiPe de o parte sunt susținătorii proiectului, constructorii și unii reprezentanți ai autorităților, care consideră că prin construirea noului mall și a celor două blocuri de 16 etaje Piteștiul va avea de câștigat economic și urbanistic.
Pe de altă parte sunt unii locuitori din cartier, organizații de mediu și experți economici, care ridică numeroase semne de întrebare, de la cele legate de protecția mediului și până la trafic și strategie economică locală.
Citiți și: Accident grav, lângă Pitești! Camion răsturnat, trafic paralizat!“Ce se va întâmpla când va veni criza?”
,,Investitorii au, probabil, un studiu care le arată că există vad comercial în zona Tudor Vladimirescu. Întrebarea este dacă municipalitatea vrea încă o investiție în comerț, în consum, sau privește în viitor, încercând să atragă investițiile în producție, în structuri economice care să creeze plus valoare, lanțuri de producție la nivel local și locuri de muncă solide, de perspectivă. Consumul e pe val acum, dar ce se va întâmpla când va veni criza?”, se întreabă analiștii de la Frames (companie privată care oferă servicii de consultanță strategică și de dezvoltare pentru mediul de afaceri și administrația publică centrală și locală) într-un material trimis astăzi pe adresa redacției noastre.
,,Bineînțeles că pentru politicieni e mai simplu să susțină astfel de investiții decât să dezvolte o strategie de atragere a unor investitori de perspectivă, cum se întâmplă în Cluj Napoca, Timișoara, Arad și în alte orașe. E o problemă pe care am sesizat-o și în alte zone în care politicieni de conjunctură, intreresați de voturi și mai puțin de viitor, caută soluții simple și bănoase, în ton cu vremelnicia funcțiilor pe care le dețin”, afirmă analiștii.
,,Nu am văzut un plan mai slab realizat!”
În privința proiectului s-au sesizat și Fundația Eco-Civica și Federația Coaliția Natura 2000.
,,Nu am văzut un plan mai slab realizat! Este inadmisibil să ai un sit de protecție avifaunistică, pe care poposesc 20.000 de pasări, și tu să nu ai prevăzute și cadastrate coridoarele ecologice! Pe unde vin și pleacă 20.000 de păsări?
Și evaluarea de mediu a PUZ este una dintre cele mai slabe citite vreodată. Nici evaluatorul nu a pomenit nimic de coridoarele ecologice, nu s-a ,,complicat” cu acest lucru, dar a admis că turnurile cu 16 etaje pot fi ,,benefice” pentru noua investiție. Dacă prin turnul ăla vin și pleacă păsările pe lac, dacă de aceste noi construcții se lovesc păsările, câteva specii fiind în declin major?
Nu a menționat nici măcar de zona de protecție de minimum 50 de metri impusă, nu este marcată pe plan, și nici nu a analizat cât și dacă ar trebui mărită pe porțiunea de vecinătate a proiectului cu aria”, susțin ecologiștii.
Mai mult, Fundația Eco-Civica acuză că dezvoltarea șantierului ignoră regulile elementare de urbanism.
,,Planul prevede realizarea unui pasaj rutier aerian, a unui sens giratoriu și a unor căi de acces auto și de marfă în zonă. Legea spune că nu se pot institui circulații majore prin zone rezidențiale. Se poate permite acest lucru dacă se pot asigura distanțe și fâșii de protecție care să nu afecteze zonele de locuit.
În plus, nu este permis ca aprovizionarea unor platforme comerciale să se facă prin zone rezidențiale sau propuse a fi rezidențiale, vezi noile turnuri propuse. De asemenea, în zonele rezidențiale nu sunt recomandate pasaje supraterane, care generează zgomot și noxe la ferestrele locuințelor”, declară Dan Trifu, reprezentantul ONG-ului.
,,Tot acest pasaj (n.r. – care va asigura accesul la noul mall) se termină intr-un sens giratoriu care va reduce semnificativ viteza comercială. S-ar putea crea ambuteiaje, având în vedere numărul de vehicule atrase, iar staționarea lor mai mult timp în trafic poate duce la un nivel ingrijorător al emisiilor”, precizează sursa citată.
Ecologiști: „Terenul, un posibil focar toxic”
Ecologiștii mai reclamă un fapt îngrijorător. Terenul de 13 hectare pe care se va construi, deținut de METABET CF și OMNIUM DISTRIBUTION SRL, ar putea fi, potrivit acestora, un focar toxic.
,,În zona deținută de S.C. METABET S.A. trebuie menționată existența unui depozit de carburanți și a unui bazin de carburanți (…), precum și a două ateliere mecanice (…), al căror impact asupra solului și subsolului trebuie luat în considerare.
În aceste condiții, prin realizarea investiției propuse, se poate considera că starea solului și a apei subterane va cunoaște o îmbunătățire prin eliminarea unei surse potențiale de poluare, reprezentată de industria existentă.
Clădirea forjă (…), chiar în condițiile încetării activității (generator de zgomot), ridică problema posibilei existențe a metalelor grele în zona învecinată”, afirmă dezvoltatorii, citați de Frames.
În replică, ecologiștii afirmă: ,,Ni se spune că nu sunt date referitoare la calitatea solului, dar că se cunosc agenți economici care dețin perimetre poluate și perimetrul a fost și este afectat destul de grav de activitățile economice. Evaluatorul vrea să ne spună că, dacă tot este poluat amplasamentul, este mai bine să se implementeze noul plan!
Considerăm că de la această fază trebuia să analizeze calitatea solului, să prezinte buletinele de analiză, să ne spună care sunt perimetrele foarte poluate, dacă recomandă sau nu edificarea de locuințe pe acea zonă, care este adâncimea de poluare, dacă pânza freatică este afectată și măsurile propuse (…)
Legiuitorul precizează clar ce trebuie să evidențieze aceste studii geo. Nu ni se spune nimic în legătură cu se întâmplă în subsolul perimetrului studiat. Dacă nu există date despre subsol și acvifer, asta este treaba evaluatorului și evaluării să le determine”.
Dan Trifu, reprezentantul ONG-ului, acuză că ,,și pe aer ,,beneficiem” de același tratament lipsit de profesionalism. Este îngrijorător că evaluatorul nu ne prezintă actuala stare a traficului, câte vehicule circulă și câte vor circula prin noua propunere de plan. Care sunt emisiile actuale și care sunt cele preconizate?
Nu ni se spune că sunt propuse 2.200 de locuri de parcare, cam ce număr de autovehicule sunt atrase de noile funcțiuni, la care se adaugă traficul cotidian și cel de aprovizionare, plus un trafic suplimentar atras de noile facilități de trafic. Tot acest trafic generează o cantitate de emisii care trebuie comparată cu cea actuală și abia atunci vom vedea dacă se îmbunătățesc sau nu factorii de mediu-aer”.