EcoMoto 930×122

savoia_seminar

Comparatie cu Savoia: de ce suntem primitivi in sistemul de educatie

Săptămâna aceasta, o delegaţie franceză condusa de vicepreşedintele Consiliului General Savoia, Marie Pierre Charvoz, se află în Argeş la invitaţia CJ Argeş pe baza unui proiect început în urmă cu un an, în privinţa descentralizării în sistemul medical şi educaţie, în cadrul unui proiect european.

Acţiunile au avut în prezent o focalizare pe descentralizarea şi funcţionarea sistemului de educaţie. Din partea Argeşului au fost implicate şi Şcolile Nr. 1 şi Nr.4 din Piteşti, un ONG, Direcţia de Asistenţă Socială.

În toamnă, se vor împlini 15 ani de când există această colaborare între CJ Argeş şi Consiliu General Savoia, cooperare derulată pe domenii ce ţin de investiţii (realizarea strategiei pe turism), salvamont, tineret, educaţie şi persoane cu handicap.

Delegaţia condusă de Marie Pierre Charvoz, din care au făcut parte şi directori de şcoli de gimnaziu, reprezentanţi ai asociaţiilor, a participat şi la simpozionul „Lupta împotriva discriminărilor şi favorizarea integrării şcolare”.

În cadrul seminarului au fost prezentate şi proiecte derulate în cele două ţări împreună cu parteneri locali pentru eliminarea discriminărilor. În Savoia, de exemplu, a fost implementată o unitate localizată pentru incluziunea şcolară a elevilor cu handicap şi a fost derulat un proiect de acompaniere a copiilor cu handicap în învăţământul gimnazial.

„Specialiştii din Savoia au apreciat schimburile de experienţă în domeniul social şi medico-social. Vrem să derulăm proiecte în comun pentru a dezvolta personalitatea tinerilor noştri. Delegaţia noastră cuprinde 15 oameni, jumătate fiind reprezentaţi ai Consiliului General Savoia, jumătate fiind reprezentanţi ai şcolilor şi a ONG-urilor. În Franţa, descentralizarea nu s-a produs în domeniul pedagogic, unde este competenţa exclusivă a statului. În Franţa nu există nicio interferenţă a politicului în actul de educaţie, în privinţa numirilor pe criterii politice. Administraţia locală nu are nimic de-aface cu activitatea pedagogică”, a afirmat Marie Pierre Charvoz.

 

Vicepreşedintele Florin Tecău a explicat şi modelul francez al descentralizării din învăţământ: comunitatea locală se implică în viaţa educaţională, autorităţile locale au la dispoziţie resurse financiare şi finanţează activităţile din şcoli. Şi conducerea şcolilor ţine tot de administraţiile locale. Apanajul statului a rămas doar partea de pedagogie. La noi…e cale lungă, cu veşnica politizare a inspectoratelor, conducerilor şcolilor şi chiar a profesorilor, cu banii care vin de la minister şi cu…posibile doar noi îndatoriri pentru autorităţile locale. Cât priveşte implicarea comunităţii în viaţa şcolară…Mulţi părinţi nici nu mai sunt interesaţi de ce le fac copii la şcoală, darămite să fie implicaţi activi în mecanismele acestui proces.

„În Franţa, s-a început descentralizarea în 1982. Au considerat că descentralizarea trebuie îmbunătăţită, de aceea sunt într-o etapă nouă. Poate elementul cel mai important îl reprezintă colaborarea deosebită dintre şcoală, consiliile locale şi autorităţile locale. Şcoala este finanţată şi condusă la nivel de localitate şi de Consiliu Judeţean. În Savoia, copilul se duce dimineaţa la şcoală şi mai pleacă seara. Au cantină, sală de sport şi profesori care se ocupă de ei. Dimineaţa fac ore, după amiază pregătire. Pleacă acasă fără ghiozdan. Familia şi părinţii au scăpat de greutăţile de a avea grijă de copil pe timpul zilei. Cheltuielile, conducerea şi administraţia sunt asigurate de Consiliul Local. Pe noi asta ne interesează. Pârghiile şi modul de colaborare, pentru că nu vrem să păţim cu şcolile ce am păţit cu spitalele. Să ne pună în braţe toate şcolile din judeţ şi noi să ne uităm la ele.

În Franţa descentralizarea este eficientă. Noi încercăm să învăţăm de la ei. Ar fi benefic şi pentru învăţământ şi societate să ne uităm şi la ceilalţi şi am putea aplica şi noi modelul în România, chiar dacă se poate discuta despre diferenţe economice. Dar, dacă noi nu avem grijă de copiii aceştia, să îi ţinem la şcoală, ce o sa facem? Nimeni nu se mai interesează de ei acum, se discută acum despre închiderea şcolilor şi de reducerea normelor. La noi marea problemă este diferenţa între învăţământul urban şi cel rural. În Franţa nu există o asemenea discrepanţă. Toţi copii au aceleaşi condiţii, aceleaşi dotări la şcoli, profesori de aceeaşi calitate. Prima condiţie ţine de finanţare, a doua de descentralizarea adevărată, adică şi responsabilităţi şi finanţare”, a afirmat Tecău.

NOR CURIER 555×222

Comentarii

Comentariiile care conțin cuvinte injurioase/jignitoare și/sau acuzații, nu vor fi publicate pe site. Mai mult decât atât, cei care încalcă aceste reguli minime, vor fi blocați pe site și nu vor mai putea accesa publicația online ePitești.ro. Vă mulțumim pentru înțelegere!

570 X 90 CAPRA 3