Autoritățile își propun un moment simbolic de referință pentru infrastructura rutieră din România: lotul 3 Cornetu – Tigveni al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești ar putea fi inaugurat pe 1 decembrie 2028, chiar de Ziua Națională, la împlinirea a 110 ani de la Marea Unire.
Anunțul a fost făcut de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, în cadrul unei conferințe de presă.
„Vrem să finalizăm principalele coridoare europene pe care le avem în lucru astăzi, fie că vorbim de la Constanța la Nădlac, să avem doar autostradă până în 2029, 2030 maximum. Avem un contract foarte important pe secțiunea 3 Sibiu – Pitești, pe care dorim să îl finalizăm pe 1 decembrie 2028, la 110 ani de la Unirea României. Este un alt mod de a uni țara”, a declarat Scrioșteanu, conform economedia.ro.
Un lot-cheie în traversarea Carpaților
Lotul Cornetu – Tigveni, în lungime de 37 de kilometri, este cel mai lung și complex lot al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești.
El va asigura traversarea munților și va include cel mai lung tunel al autostrăzii – tunelul Poiana, cu o lungime de 1.780 de metri, construit prin forare cu utilaj TBM (Tunnel Boring Machine), o premieră în România.
Construcția este realizată de asocierea WeBuild – Tancrad, iar durata contractuală de execuție este de 45 de luni, începând cu data emiterii autorizației de construire.
A1 Sibiu–Pitești: Data deschiderii pentru cel mai greu tronson de autostradă din țară! Semnificație-cheie
Deși termenul inițial era noiembrie 2027, prima autorizație a fost emisă abia în decembrie 2024, și doar pentru 12 kilometri din totalul de 37, porțiune care include și zona tunelului.
Peste 2.000 de muncitori pe șantier în vara 2026
Potrivit oficialului din Ministerul Transporturilor, vara viitoare vor lucra peste 2.000 de drumari doar pe acest lot.
Lucrările sunt deja în plină desfășurare, atât la viaducte, cât și la poduri, pasaje și radiere.
„Lucrările la ambele capete ale tunelului sunt în curs. Se forează un nou tip de armătură din fibră de sticlă, special concepută pentru a fi pătrunsă ușor de TBM când încep săpăturile. Chiar dacă nu am intrat în zona propriu-zisă a tunelului, șantierul este deja spectaculos”, a explicat Irinel Scrioșteanu.
Autostradă integrală Constanța–Nădlac până în 2030
Secretarul de stat a subliniat că, în viziunea Guvernului, autostrăzile care traversează România pe coridoarele europene trebuie să fie finalizate până cel târziu în anul 2030.
Printre cele mai așteptate tronsoane rămâne Autostrada Sibiu – Pitești, esențială pentru coridorul Rin – Dunăre și legătura directă între portul Constanța și granița de vest.
Autostrada Sibiu – Pitești, parte a coridorului TEN-T, are 5 loturi și o lungime totală de aproximativ 122 km.
Lotul 3 Cornetu – Tigveni este considerat cel mai dificil din punct de vedere tehnic și geologic, dar și unul dintre cele mai spectaculoase proiecte de infrastructură din ultimii ani.
Foto: Facebook