Blocaj pe Autostrada Sibiu–Pitești. Riscuri majore
Autostrada A1 Sibiu – Pitești, considerată esențială pentru infrastructura României, se confruntă cu întârzieri semnificative și blocaje administrative, în ciuda promisiunilor și fondurilor alocate.
Deși lucrările la tronsoanele montane au fost contractate în 2022, șantierul a început doar pe 11 kilometri din cei aproape 70 prevăzuți, iar finalizarea autostrăzii pare tot mai îndepărtată.
De peste 20 de ani, acest proiect a fost amânat din cauza lipsei de viziune, schimbărilor politice și subfinanțării, scrie în Contributors.ro Horațiu Cosma, specialist în infrastructura de transport , fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor în mandatul lui Cătălin Drulă.
În prezent, termenele promise devin tot mai puțin realiste, iar finalizarea până în 2028 pare imposibilă. Specialiștii atrag atenția că întârzierile afectează România pe mai multe planuri:
Militar: Într-un context geopolitic tensionat, lipsa unei autostrăzi rapide peste Carpați creează vulnerabilități strategice. Transportul echipamentelor și trupelor se face încă pe Valea Oltului, un traseu interbelic, aglomerat și nesigur.
Economic: Autostrada Sibiu – Pitești este vitală pentru marii investitori din industrie, precum Dacia-Renault și Ford. Fără această rută rapidă, exporturile și aprovizionarea suferă, iar România pierde oportunități economice majore.
Strategic: Proiectele de reconstrucție post-război din Ucraina vor necesita o infrastructură rutieră solidă. Fără o autostradă funcțională între estul și vestul Europei, România riscă să fie ocolită de marile fluxuri comerciale.
Blocaj pe Autostrada Sibiu–Pitești. Riscuri majore – Ultima șansă
Una dintre principalele cauze ale blocajului este incapacitatea autorităților de a elibera la timp suprafețele necesare construcției.
Lipsa avizelor pentru defrișări și actualizarea întârziată a acordului de mediu complică și mai mult lucrurile. În plus, constructorii selectați întâmpină dificultăți majore:
Firma turcă responsabilă de tronsonul 2 din autostrada în lucru, aflată la primul proiect de acest tip în România, pare copleșită de cerințele contractuale.
Constructorul italian de pe tronsonul vecin profită de erorile administrative pentru a cere despăgubiri și a amâna execuția lucrărilor.
O eventuală reziliere a contractelor ar duce la noi întârzieri, licitații reluate și pierderea finanțării europene, ceea ce ar amâna finalizarea autostrăzii cu mulți ani.
Ultima șansă pentru salvarea proiectului
2025 ar putea fi decisiv pentru viitorul Autostrăzii Sibiu – Pitești.
Fără măsuri urgente și un angajament ferm din partea autorităților, România riscă să rămână izolată din punct de vedere economic și strategic.
Viitorul infrastructurii depinde de decizii rapide și eficiente, înainte ca acest proiect vital să devină încă un exemplu de eșec administrativ.
Foto: economica.net