- Publicat de: ePitesti
- 22-07-2024, ora 9:28
- Juridic, Știri, Știri
-
Material realizat de: Av.dr. Cristina Lețu
Soluționarea alternativă și rapidă a litigiilor cu banca
Soluționarea alternativă și rapidă a litigiilor cu banca
Citiți și: Despre recuzarea (înlocuirea) experţilorCentrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB) mediază situațiile dificile dintre clienți ( persoane fizice şi/sau juridice ) și instituțiile financiar-bancare în mod echilibrat, rezonabil, rapid și în afară instanței, prin colaborare cu experți în domeniul financiar-bancar (Conciliatori) .
Aceştia, în funcție de procedura aleasă de părți, pot propune sau impune o soluție de rezolvare a litigiului.
Citiți și: Concilierea conflictelor individuale de muncăDacă problema întâmpinată nu a fost soluționată direct cu instituția financiar-bancară, vă puteţi adresa CSALB.
Conciliatorii analizează situația pe baza documentelor puse la dispoziție de consumatori și comercianți și propun/impun o soluție pentru soluționarea litigiului.
La Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar se pot parcurge următoarele procedure :
1. PROPUNEREA UNEI SOLUȚII (CONCILIERE):
Procedura se finalizează după ce părțile au acceptat soluția propusă de conciliator prin Nota de Soluționare.
Termenul în care părțile pot accepta/refuza soluția este de 15 zile de la comunicare.
Părțile se pot retrage oricând din procedură.
2. IMPUNEREA UNEI SOLUȚII (ARBITRAJUL):
Procedura se finalizează prin pronunțarea unei soluții care este obligatorie pentru ambele părți.
Procedură este similară celei din instanțele de judecată, însă termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile, și se pot fixa de comun acord.
Părțile nu se pot retrage din procedură.
Conciliatorii/arbitrii desemnați să soluționeze litigiile propun sau impun o soluție, în funcție de procedura aleasă, în urma analizei documentelor și a discuțiilor cu părțile.
Aceste proceduri sunt facultative, voluntare, separate de procedurile din instanțele de judecată și gratuite pentru consumator persoana fizică şi cu costuri reduse pentru consumator persoana juridică.
Soluționarea alternativă și rapidă a litigiilor cu banca
În vederea parcurgerii oricărei soluţii indicate anterior cei interesaţi vor complete o cerere în cuprinsul căreia prezintă într-o manieră concisă situația de fapt, precizează în mod expres care este solicitarea şi se ataşează cererii documentele justificative (ex: foto-copii ale actelor care demonstrează diminuarea veniturilor, creșterea cheltuielilor, dovezi ale erorilor/problemelor reclamate, documente medicale etc).
Cererile privind radierea/ștergerea din Biroul de Credit nu pot face obiectul unei negocieri în cadrul CSALB.
În urma analizării cererii dv., dacă CSALB concluzionează că este conformă, informează banca/entitatea juridică.
Dacă este acceptată concilierea, se numeşte aleatoriu un conciliator care poartă discuţii şi negocieri cu părţile dar în acelaşi timp analizează şi documentele depuse şi propune o soluţie pe care părțile o acceptă sau nu în termen de 15 zile.
Precizăm că, în situaţia în care soluţia propusă de conciliator în urma parcurgerii procedurii descris anterior este acceptată de părţi, ea devine titlu executoriu şi este obligatorie.
Părţile se pot retrage oricând din procedura de conciliere care este flexibilă şi o pot renegocia dacă exista felxibilitate.
Concielierea la CSALB este gratuită pentru consumatori,are un termen de soluţionare rapidă de 90 de zile.
Iar consumatorii pot obţine reducerea ratelor,comisioanelor și dobânzilor sau chiar ştergerea datoriei.
Procedura arbitrajului este identică cu cea a concilierii diferenţa constând în acea ca arbitrul impune părţilor o soluţie care este titlu executoriu şi este obligatorie pentru părţi.
Puteți comenta acest articol pe Facebook, AICI.