- Publicat de: ePitești
- 9-01-2023, ora 10:01
- Știri
-
Material realizat de: Av.dr. Cristina Lețu
Apărarea drepturilor și intereselor salariaților. Ce e bine să știi
În cazul angajatorilor la care sunt încadrați cel puțin 10 salariați și nu există sindicat, drepturile și interesele acestora pot fi apărate și promovate de către reprezentanții lor, aleși prin votul a minimum jumătate plus unu din numărul total de lucrători ai unității respective.
Citiți și: Despre recuzarea (înlocuirea) experţilorProcedura de alegere a reprezentanților salariaților
La cererea salariaților, angajatorul va înlesni desfășurarea procedurii de alegere a reprezentanților și va interzice intervenția în orice mod a autorităților publice, a angajatorilor și a organizațiilor acestora în alegerea reprezentanților sau opunerea în desfășurarea procedurii alegerilor.
Calitatea de reprezentant al salariaților poate fi deținută de orice persoană care este încadrată la angajator în baza unui contract individual de muncă sau raport de serviciu și a împlinit vârsta de 18 ani, iar durata mandatului astfel acordat poate fi de maximum 2 ani.
Citiți și: Cum rezolvi rapid problema chiriaşilor care nu vor să plece sau nu îţi plătesc chiria?Nu pot fi aleși ca reprezentanți acele persoane care ocupă funcții de conducere în cadrul unității prin care se asigură reprezentarea administrației în raporturile cu angajații sau care iau parte la activități decizionale în conducerea întreprinderii.
De asemenea, la nivelul angajatorilor la care nu există sindicat, poate fi înființat un grup de inițiativă de către angajați care să creeze regulamentul și procedurile pentru alegerea reprezentanților.
Regulamentul și procedurile urmează să fie comunicate angajatorului, căruia îi revine obligația de informare a tuturor angajaților cu privire la conținutul acestora, în termen de cel mult 10 zile de la primire.
Numărul de reprezentanţi aleşi ai salariaților se stabileşte de comun acord cu angajatorul, în funcţie de numărul total de salariați și în situația în care nu se realizează acordul, numărul de reprezentanţi aleşi nu poate fi mai mare de:
a) 2 reprezentanţi, la angajatorii care au sub 100 de angajaţi/lucrători;
b) 3 reprezentanţi, la angajatorii care au între 101 şi 500 de angajaţi/lucrători;
c) 4 reprezentanţi, la angajatorii care au între 501 şi 1.000 de angajaţi/lucrători;
d) 5 reprezentanţi, la angajatorii care au între 1.001 şi 2.000 de angajaţi/lucrători;
e) 6 reprezentanţi, la angajatorii care au peste 2.000 de angajaţi/lucrători.
Atribuțiile reprezentanților angajaților
Principalele atribuții ale reprezentanților angajaților sunt participarea la elaborarea regulamentului intern și contractului colectiv de muncă și sesizarea Inspectoratului Teritorial de Muncă cu privire la nerespectarea dispozițiilor legale și ale contractului colectiv de muncă aplicabil la nivelul întreprinderii.
Atribuțiile, modul de aducere la îndeplinire, durata și limitele mandatului sunt consemnate în procesul-verbal al adunării generale a angajaților întocmit de grupul de inițiativă și sunt validate prin votul a minimum jumătate plus unu din numărul total al acestora.
Reprezentanţii angajaţilor/lucrătorilor nu pot desfăşura activităţi ce sunt recunoscute prin lege exclusiv sindicatelor iar pe toată durata mandatului, modificarea sau desfacerea contractelor individuale de muncă ale reprezentanților pe motive ce țin de ducerea la îndeplinire a mandatului conferit de angajați este interzisă.