- Publicat de: ePitești
- 17-10-2022, ora 11:17
- Știri
-
Material realizat de: Av.dr. Cristina Lețu
Dreptul de retragere a consumatorului din contractele încheiate cu comercianții
În baza legislației UE, dacă produsele pe care le-ați cumpărat se dovedesc a fi defectuoase sau nu arată conform descrierii, comerciantul trebuie să le repare, să le înlocuiască, să le reducă prețul sau să vă dea banii înapoi.
Citiți și: Despre recuzarea (înlocuirea) experţilorDacă ați cumpărat un produs sau un serviciu on-line ori fără a merge la magazin (prin telefon, prin poștă, de la un comis voiajor), aveți, de asemenea, dreptul de a anula și returna comanda în termen de 14 de zile, indiferent de motiv și fără nicio justificare.
Normele europene privind protecția consumatorilor vă garantează că atunci când achiziționați produse și servicii în UE dispuneți de informații clare despre produsul sau serviciul achiziționat, prețul său, costurile de transport și livrare, precum și de informații despre drepturile care vă revin dacă apar probleme.
Citiți și: Cum rezolvi rapid problema chiriaşilor care nu vor să plece sau nu îţi plătesc chiria?Exista si excepții de la dreptul de retragere, atât în cazul contractelor la distanță, cât și al celor negociate în afara spațiilor comerciale.
DREPTUL DE RETRAGERE
Un drept la retragere ar putea fi inadecvat, de exemplu, având în vedere natura anumitor bunuri sau servicii, de exemplu, este cazul vinurilor furnizate cu mult timp după încheierea contractului cu caracter speculativ, valoarea vinului depinzând de fluctuațiile pieței („vin en primeur”).
Dreptul de retragere nu se aplica nici în cazul bunurilor realizate în conformitate cu cerințele consumatorului sau clar personalizate, cum sunt perdelele confecționate la cerere, nici în cazul furnizării de combustibil, de exemplu, care prin natura sa face parte dintr-un amestec inseparabil cu alte bunuri după livrare.
Acordarea unui drept de retragere consumatorului ar putea de asemenea să fie inadecvată în cazul anumitor servicii în situația în care, încheierea contractului implică rezervarea unor capacități pe care, în cazul exercitării dreptului de retragere, comerciantul poate să nu fie în măsură să le exploateze, de exemplu, atunci când se fac rezervări la hotel sau pentru cabane de vacanță ori evenimente culturale sau sportive.
Consumatorul are libertatea de a se retrage dintr-un contract de livrări de servicii/mărfuri folosind propriile formulări, cu condiția ca declarația sa către comerciant, care conține decizia sa de a se retrage din contract, să fie lipsită de echivoc.
O scrisoare, un apel telefonic sau returnarea bunurilor însoțită de o declarație clar formulată ar putea satisface această cerință, dar sarcina probei privind retragerea în termenul fixat de lege ar trebui să îi revină consumatorului.
Din acest motiv, este în interesul acestuia din urmă să utilizeze un suport durabil atunci când comunică comerciantului retragerea sa.
În eventualitatea în care, consumatorul se retrage din contract, comerciantul ar trebui să ramburseze toate sumele primite ca plată de la consumator, inclusiv sumele aferente cheltuielilor suportate de comerciant pentru livrarea bunurilor către consumator.
RAMBURSAREA
Rambursarea nu ar trebui făcută prin bonuri valorice cu excepția situației în care, consumatorul a folosit bonuri valorice pentru tranzacția inițială sau le-a acceptat în mod expres.
În cazul în care, consumatorul alege explicit un anumit tip de livrare (de exemplu, livrarea expres în termen de 24 de ore), deși comerciantul oferă un tip de livrare obișnuit și general acceptabil, care ar implica costuri de livrare reduse, consumatorul ar trebui să suporte diferența de cost dintre aceste două tipuri de livrare.
Unii consumatori își exercită dreptul de retragere după ce au utilizat bunurile într-o măsură care depășește limita necesară stabilirii naturii, caracteristicilor și modului de funcționare a bunurilor, situație în care, nu ar trebui să își piardă dreptul de retragere, ci să răspundă pentru eventuala diminuare a valorii bunurilor.
În cazul în care comerciantul nu îndeplinește cerințele în materie de informare anterior cu privire la taxele suplimentare sau alte costuri, aferente returnării bunurilor, consumatorul nu suportă respectivele taxe sau costuri.
Consumatorul beneficiază de o perioadă de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanță sau dintr-un contract negociat în afara spațiului comercial, fără a fi nevoit să justifice decizia și fără a suporta alte costuri decât cele prevăzute la articolul dar atunci când nu a fost informat privind dreptul de retragere aceasta expiră la 12 luni de la sfârșitul perioadei inițiale.