New Profesional Consult 930 x 122

comisia europeana

Atenție! S-a dat ordin! Ce se va întâmpla cu mașinile vechi 

Atenție! S-a dat ordin! Ce se va întâmpla cu mașinile vechi

Citiți și: ITP 2025: RAR, anunț pentru românii cu mașini mai vechi

În contextul eforturilor continue de reducere a poluării și promovare a siguranței rutiere, Comisia Europeană a emis un ordin semnificativ privind vehiculele mai vechi de 15 ani.

Această decizie aduce clarificări importante privind dreptul la reparații auto și procedurile de eliminare a mașinilor defecte, generând atât susținere, cât și controverse în rândul proprietarilor de autovehicule.

Citiți și: Conduci o astfel de mașină? Trebuie să știi ce măsuri s-au luat

Dreptul la reparații auto

La începutul primăverii anului trecut, a circulat o informație eronată care a alarmat proprietarii de mașini vechi, sugerând că vehiculele de peste 15 ani nu vor mai putea fi reparate.

Comisia Europeană a intervenit rapid pentru a demonta această zvonire, reafirmând dreptul proprietarilor de a-și continua reparațiile.

„Vă puteți repara întotdeauna mașina, dacă doriți, chiar dacă acest lucru nu este rentabil”, a declarat un reprezentant al Comisiei într-un comunicat oficial.

Cerințe stricte pentru vehiculele defecte

În paralel cu confirmarea dreptului la reparații, regulamentul propus impune reguli stricte pentru vehiculele care nu mai pot fi reparate în mod sigur.

Astfel de mașini trebuie eliminate responsabil prin trimiterea la instalații specializate pentru casare, conform procedurilor deja stabilite la nivel național.

Scopul principal al acestei măsuri este reducerea fraudelor legate de vânzarea ilegală a vehiculelor uzate și prevenirea utilizării pieselor contrafăcute sau periculoase.

Impactul asupra pieței și mediului

Estimările indică faptul că anual, între 3 și 4 milioane de mașini vechi ar putea dispărea din statisticile statelor membre ale Uniunii Europene.

Majoritatea acestor vehicule sunt exportate ilegal și comercializate ca autovehicule rulate, deși nu mai sunt funcționale.

Această practică nu doar că eludează legislația europeană privind deșeurile, dar și contribuie semnificativ la problemele de mediu și siguranță.

În fiecare an, între 3 și 4 milioane de mașini vechi dispar din statisticile statelor membre ale UE. Multe sunt exportate ilegal și vândute ca ‘mașini rulate’, deși de fapt nu mai sunt utilizabile, pentru a ocoli legislația UE în domeniul deșeurilor care obligă întreprinderile să elimine în mod corespunzător vehiculele uzate”, se arată în comunicatul Comisiei Europene.

Definiția clară a „Vehiculului scoasă din uz”

Unul dintre principalele obstacole identificate în implementarea regulamentului este lipsa unei definiții clare a ceea ce constituie un vehicul „scos din uz”.

Această ambiguitate legislativă a fost exploatată frecvent de către operatorii fără scrupule, care ajung să abandoneze sau să arunce aceste mașini la gropile de gunoi, agravant problemele de mediu și de siguranță publică.

Conformitatea și Inspecțiile Tehnice

Proprietarii de mașini mai vechi de 15 ani sunt încurajați să continue reparațiile, dar trebuie să respecte cu strictețe legislația în vigoare.

Reparările trebuie să includă utilizarea componentelor omologate și să respecte cerințele de siguranță pentru a proteja șoferii și ceilalți participanți la trafic.

Aceste aspecte vor fi verificate anual prin Inspecția Tehnică Periodică (ITP), asigurând astfel că vehiculele rămân sigure și conforme cu standardele europene.

Decizia Comisiei Europene de a reglementa mai strict vehiculele vechi de 15 ani reprezintă un pas important în direcția protejării mediului și asigurării siguranței rutiere.

Deși inițial a generat panică printre proprietari, clarificările oferite de Comisie asigură că dreptul la reparații rămâne intact, în timp ce eliminarea vehiculelor defecte se face într-un mod responsabil și conform legislației.

Această abordare echilibrată are potențialul de a reduce fraudele și de a îmbunătăți calitatea vehiculelor circulante în Uniunea Europeană.

Atenție! S-a dat ordin! Ce se va întâmpla cu mașinile vechi 

Sursa: Capital.ro

555×222 grota rece
New Profesional Consult 570×90